ProRail: 'Falende synchronisatie legde communicatiesysteem stil'

Een falende synchronisatie zou het communicatiesysteem hebben stilgelegd. (Foto: Treinenweb)
Een falende synchronisatie zou het communicatiesysteem hebben stilgelegd. (Foto: Treinenweb)

Een falende synchronisatie van gegevens tussen vier backup-systemen was de aanleiding van het stil leggen van het treinverkeer op 31 mei van dit jaar. Dat heeft ProRail woensdag medegedeeld in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De spoorbeheerder heeft inmiddels technische maatregelen getroffen om te zorgen dat de storing zich niet meer kan voordoen. Het uitvallen van het telefoniesysteem INtel leidde toen tot het stilleggen van het treinverkeer in Nederland, met veel reizigershinder tot gevolg. Dit systeem is een koppeling tussen het telefonienetwerk van de treinverkeersleidinsposten en het GSM-R communicatienetwerk die er in de treinen gebruikt wordt.

Maatregelen

Naast aanpassingen in het systeem heeft ProRail inmiddels ook gezorgd voor meer noodtelefoons die direct via GSM-R werken. Ook verbeteren ze de noodprocedure en wordt medewerkers op de posten vaker getraind met de noodprocedure.

Verstoring

De storing ontstond in een onderdeel van INTel dat een koppeling verzorgt tussen de vaste telefoniesystemen op de Verkeersleidingsposten van ProRail en het zogenoemde GSM-R-netwerk. Dit systeem draait op twee aparte locaties in Nederland. Bij uitval van een van de systemen neemt de ander het over. Op beide locaties is het systeem ook nog eens dubbel uitgevoerd waardoor normaal gesproken een hoge mate van betrouwbaarheid gegarandeerd is.

Het onverwachte probleem ontstond in de synchronisatie van de gegevens tussen de vier systemen. De synchronisatie zorgt ervoor dat al die back-up-systemen over dezelfde gegevens beschikken. Toen dat proces spaak liep, viel INTtel uit. Hierdoor konden verkeersleiders lastig contact leggen met machinisten in hun gebied.

Uit een evaluatie blijkt dat het mobiele telefonieverkeer GSM-R steeds heeft gefunctioneerd, het was alleen niet mogelijk om ‘erbij te komen’ vanuit de verkeersleidingsposten van ProRail.

Procedures bij uitval

Normaal heeft ProRail procedures klaarliggen die gebruikt kunnen worden, maar die waren volgens de spoorbeheerder niet overal afdoende. Deze zijn bedoeld voor bij storingen op kleinere schaal. Daarnaast beschikten niet alle posten over voldoende back-uptelefoons met GSM-R. Het aantal noodtelefoons was namelijk gebaseerd op kleinere verstoringen. Als er voldoende noodtelefoons aanwezig waren had de treindienst enkel beperkt geweest in plaats van dat deze stil moest worden gelegd.