Arriva presenteert de nieuwe FLIRT

De trein was al enkele weken al in ons land, maar op vrijdag 15 juli 2016, rolde de eerste FLIRT-trein voor Arriva de werkplaats van Stadler in Blerick in om aan de pers gepresenteerd te worden. Deze trein is bedoeld voor de nieuwe Limburgse OV-concessie die op 11 december van dit jaar van start zal gaan. Bij de zogenoemde 'roll-in' van de nieuwe FLIRT-treinstel die Arriva en Stadler op spectaculaire wijze hebben getoond waren zo’n 200 aanwezige genodigden, en ook wij waren aanwezig om ons oordeel te vellen over deze trein.

Naast de presentatie van de treinen werd ook het onderhoudscontract getekend. De komende 15 jaar verzorgt Stadler in hun werkplaats in Blerick het onderhoud van het nieuwe treinmaterieel.

Bestuursvoorzitter van Arriva Nederland, Anne Hettinga: “Hier staat een trots man. Ik wil een groot compliment geven aan de mensen die ervoor hebben gezorgd dat we deze gloednieuwe treinen vanaf 11 december dit jaar in Limburg kunnen laten rijden. Daar hebben we ontzettend veel zin in! Met deze Roll In laten we de opdrachtgever en de reiziger zien dat we op schema lopen met de implementatie. Ook kunnen zij met eigen ogen zien en beoordelen of de treinen aan alle gestelde eisen en aangeboden extra’s voldoen.”

Gedeputeerde Patrick van der Broeck, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Limburg prees Arriva voor de voortvarendheid en kwaliteit. "Arriva heeft nog veel werk om alles geregeld te krijgen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de reiziger aan het einde van dit jaar perfect openbaar vervoer krijgt in Limburg."

Presentatie

Tijdens de 'Roll In' werd de trein in de Stadler werkplaats te Blerick voor de pers en genodigden op spectaculaire wijze, met veel rook- en lichteffecten, gepresenteerd. Vervolgens gingen de deuren op en mochten we het nieuwe paradepaardje van Arriva grondig bekijken. De trein is voorzien van het nummer 450 en was al enkele weken geleden al de grens van Zevenaar gepasseerd en door vele spotters op de plaat vastgelegd. Hiervoor had Arriva net als de voorgaande levering van haar nieuwe materieel een wedstrijd uitgebracht voor wie de mooiste foto kon maken. Ook werden deze massaal gedeeld op Flickr en de Facebookpagina van Arriva.

Kenmerken

De nieuwe vloot bestaat uit 36 treinen waarvan 15 stuks zullen bestaan uit 2 bakken met 4 deuren, 8 driespannings-treinen (voor de lijn van Maastricht naar Aachen) bestaande uit 3 bakken met 3 deuren en nog eens 13 stuks bestaande uit 3 bakken met 5 deuren (vanaf de elektrificatie van de Maaslijn). Enkele kenmerken van de treinen: extra beenruimte, brede deuren, een gesloten toiletsysteem, lederen bekleding in de eerste klas en (USB-)stopcontacten, makkelijk zichtbare reisinformatieschermen, WiFi en klaptafels.

Fotoreportage

In deze reportage hieronder is de Roll-in van het nieuwe materieel te zien, samen met de beelden van het interieur.


Tijdens de Roll In van de treinen werd ook het onderhoudscontract ondertekend. Hein van der Schoot en Jürg Gygax van Stadler Service Nederland en Anne Hettinga, van Arriva Nederland, zetten hun handtekening voor een overeenkomst met een looptijd van 15 jaar.


Op magische wijze werd de nieuwe trein voor Arriva met veel licht-, rookeffecten en muziek geïntroduceerd voor het aanwezige publiek. De trein kwam op eigen kracht de werkplaats ingereden.


De eerste klas compartimenten bevinden zich aan beide zijden van de trein aan de kant van de kop. Er zijn zoals plaatsen als in coach-opstelling met twee stoelen naast elkaar als vis-á-vis met twee stoelen tegenover elkaar. Hierbij is er een handig tafeltje geplaatst wel voor het gemak deels kan worden opgeklapt.


Ook de tweede klas kent stoelen in zowel coach als vis-á-vis opstelling. Bij deze plaatsen is echter een kleiner klaptafeltje beschikbaar die boven de vuilnisbak geplaatst is.


De doorloop naar het andere rijtuig loopt ook soepel en gelijkvloers. Een nadeel is dat vanwege het onderliggende draaistel het looppad in het midden van de trein aan beide zijden een helling kent. Voor diegene die vooruit kijken tijdens een wandeling door de trein kunnen ze een misstap maken. Volgens Arriva is dit inmiddels bekend en zoeken ze voor een waarschuwende oplossing, waarbij te denken valt aan een waarschuwingsstrepen.


Verderop in de trein is een speciaal fietsenbalkon aanwezig. Deze is net als in de anderen Arriva GTW-treinen achter het toilet geplaatst. De ruimte kent een rij opklapbare stoeltjes waar men veilig een fiets kan neerzetten. Voor de veiligheid zijn er net als in de voorgaande GTW-treinen veiligheidsriemen aangebracht, waarmee de reiziger zijn fiets vast kan maken, zodat deze niet door de hele trein rondslingert bij het passeren van een wissel.


Mocht het te druk zijn in de trein, of een reiziger een zeer kort ritje maakt, dan zijn er ook in deze trein weer handige klapstoeltjes op de balkons te vinden.


Een mooi nieuwigheidje is dat deze trein ook voorzien van stopcontacten bij elke zitplaats. Bij zowel de eerste als de tweede klas. Ook een mooi voordeel is dat er een aansluiting voor een USB-aansluiting is, zodat je ook gemakkelijk je tabletof je telefoon op kan laden zonder dat je de netadapter bij je moet hebben. Per twee zitplaatsen is er één stopcontact met geintegreerd USB-aansluiting.


 
De trein is net als bijna andere alle andere GTW-treinen voorzien van een toilet. Deze heeft dezelfde indeling. Wel opvallend is dat er nu ook voorzien is in een uitklapbare tafel, om bijvoorbeeld een baby op te kunnen verzorgen. Een handige uitbreiding. Ook is de toilet die tevens geschikt is voor invaliden geschikt is ook weer voorzien van de nodige noodknoppen waarmee men de machinist kan waarschuwen in geval van nood.

 
Aan de veiligheid in de trein is ook gedacht. De trein is voorzien van een defribrilator om mensenlevens mee te kunnen redden. Daarnaast is er ook net als alle andere treinen een SOS-knop aangebracht waarmee in noodgevallen contact kan worden gelegd met de machinist. Dit keer ook bij de deuren.


Een ander voordeel van deze fraai uitgevoerde trein is een betere zichtbaarheid van de reisinformatie. Voorheen moest je over een aantal stoelen heen kijken om te kijken hoe laat je op je eindbestemming bent, of welk station je nu nadert. Nu hangen deze schermen aan het plafond in tweetallen per zijde. Het is niet bekend wat er op beide schermen getoond zal worden, maar duidelijk is dat het de reisinformatie is, en mogelijk een narrowcasting met de laatste nieuwsberichten over Arriva en werkzaamheden. Dit is in ieder geval iets wat de NS ook in hun eigen Flirt aan reizigers zal aanbieden als wij de eerste foto's mogen geloven. Uiteraard is er weer voorzien in wifi. In tegenstelling tot Veolia zal Arriva nu in Liburg zorgen voor een vrij draadloos internet zonder grote beperkingen. Dit zal een groot voordeel vormen voor de Limburgse reizigers die nu nog gebruik maken van het MyWay-portaal in de Veolia-treinen. Zij kunnen nu nog maar voornamelijk een speciaal portaal bekijken tijdens het surfen over het internet.

 
De Flirt-trein is van het type FLIRT-3 waarbij deze voorzien is van een nieuwe kop. Waarbij de huidige GTW meer rondvormiger is, is dat van deze Fllirt  minder rond, maar het oogt het bijzonder strak. Voorop is de trein weer getooid met een blauw Arriva-logo, en de buitenkant is ook deels voorzien van de blauwe kleur. De rode Limburgse leeuw is het kenmerk dat de trein in de concessie van de Limburgse provincie zal rijden.

Video

Uiteraard heeft Arriva Nederland zelf ook een videofilm vrijgegeven waarin je de introductie van deze nieuwe trein ziet. Ook zie je hierbij hoe de trein op magische wijze de werkplaats van Stadler in rolt, onder de ogen van vele pers en genodigden.

Conclusie

De trein kenmerkt zich van de andere Arriva-treinen doordat deze blauw is en is getooid is met de Limburgse leeuw. Een unieke kenmerkende uitstraling dus, die tevens hét kenmerk van de provincie zal worden. De zetels zijn in beide klassen ook lekker ruim, en het comfort is ideaal. Ook de aanwezigheid van stopcontacten in zowel de tweede als de eerste klas zijn een mooie vooruitgang, ook is het handig dat deze nu nog beter beter te vinden zijn dan in de GTW-trein doordat deze tussen de stoelen zit verscholen en tussen de stoelzittingen er naar wordt verwezen. Bij de GTW-trein zat deze in de eerste klas verscholen onder het tafeltje bij de raam.

Naast het zitcomfort is het comfort in de trein ook prima. Er zijn reisinformatieschermen welke aan het plafond bevestigd zijn, zodat je nooit meer hoeft op te staan om te kijken op welk tijdstip je trein op je eindbestemming aankomt. Ook de toilet is nu multifunctioneel, er is nu ook een uitklapbare tafel toegevoegd waaro het mogelijk is een baby te verschonen.

Wel heeft onze verslaggever een nadeel van de trein ontdekt, welke nog tijdens de proefperiode zal worden verholpen. Vanwege de plaatsing van het draaistel loopt het looppad in het midden schuin af en op. Doordat het enkele meters rechtloopt kunnen reizigers zich onbedoeld een misstap maken. Een lijntje met waarschuwingsstrepen of driehoekjes zou dit de reiziger duidelijk kunnen maken.

Verder hebben we op dit minpuntje alleen maar positieve punten gevonden. Over het rijcomfort konden we helaas geen oordeel geven omdat de trein alleen stilstaand werd gepresenteerd, maar gezien de FLIRT onder de meeste verkochtte treinen in Europa valt, verwachten we zeker geen slecht resultaat.

Wederom heeft Stadler samen met Arriva een prachtwerk afgeleverd. Het is nog even een kleine vijf maanden afwachten waarbij de trein nog uitgebreid beproefd zal worden, maar we zien er zeker naar uit om er uiteindelijk ermee door heel Limburg te mogen reizen.