Getrokken ICR-rijtuigen maken vandaag afscheidsrit door Nederland en België

Na decennia trouwe dienst nemen de Intercityrijtuigen (ICR) van NS vandaag officieel afscheid met een speciale afscheidsrit. Deze klassieke getrokken rijtuigen, jarenlang hét gezicht van de internationale treindienst naar België en het binnenland, reden voor het laatst in reizigersdienst, maar maken nog één keer een rit door België.
Voor de gelegenheid werden 400 exclusieve kaartjes weggegeven of verloot door NS International, NMBS, Train World en de Stichting NVBS Excursies. De rit trok vele spoorliefhebbers uit binnen- en buitenland die het afscheid van dit iconische materieel niet wilden missen.
Afscheidsrit
De bijzondere rit start om kwart voor negen 's morgens op Amsterdam Centraal en voert via Utrecht, Den Bosch en Eindhoven naar Maastricht. Vandaar gaat de trein de grens over richting België, met een tussenstop in onder meer Luik, Namen en Brussel-Luxemburg. Eindpunt van de heenreis was Schaarbeek, waar de rijtuigen in een feestelijke line-up werden gepresenteerd naast ander BeNeLux-materieel, zoals de nieuwe ICNG-B en de Belgische locomotieven Type 17 en HLE 11.
Na de presentatie in Schaarbeek vervolgt de trein zijn rit weer via Antwerpen naar Nederland, om via Roosendaal, Dordrecht en Rotterdam over de HSL-Zuid naar Amsterdam Centraal te rijden. Met de bijzondere rit wordt een symbolische route afgelegd: deels langs de bekende lijnen waar de ICR-rijtuigen jarenlang dienst deed, en deels over trajecten waar de rijtuigen zelden of niet te zien waren.
De treinsamenstelling van de afscheidsrit bestaat uit een met zevendelige rijtuigstam 16233, voortgetrokken en geduwd door TRAXX-locomotieven 186.005 en 186.006. De trein heeft de volgende indeling: TRAXX + B + A + B + B + B + A + B + TRAXX, wat dus om vijf tweede klas, en twee eerste klas rijtuigen met aan weerskanten een Traxx-locomotief gaat. Een stuurstand-rijtuig (BDs) bevindt zich overigens niet in de rijtuigenstam.
De dienstregeling van de speciale trein is op deze pagina te vinden.
Levensloop ICR-rijtuigen
De ICR-rijtuigen werden vanaf begin jaren tachtig door NS in dienst gesteld als moderne opvolgers van de oudere Plan E- en Plan W-rijtuigen. Ze waren speciaal ontworpen voor internationaal verkeer en werden jarenlang ingezet in de verbindingen tussen Nederland en België, waaronder de iconische Beneluxtrein. Maar ook hebben ze in het binnenland gereden, en met name op de verbindingen Amsterdam - Eindhoven - Maastricht / Heerlen, Amsterdam / Den Haag - Enschede en Zwolle - Roosendaal.
In de loop der decennia werden de rijtuigen meerdere keren gemoderniseerd, onder andere met de komst van ICRm met een nieuw interieur en airconditioning en later de ombouw zodat de rijtuigen geschikt waren voor de Intercity Direct-diensten op de HSL. Eerst voor de tijdelijke opvolger van de geflopte V250 Fyra, en later tot aan het moment dat de ICNG het stokje over kan nemen. Inmiddels zijn al ruim 70 rijtuigen inmiddels al verkocht aan Leo Mobility, en zal Defensie mogelijk ook aan aantal wagons overnemen voor ambulancetransport van gewonde militairen.
In totaal heeft de NS 317 rijtuigen laten bouwen die in de jaren 80'en '90 werden getrokken door een locomotief uit de 1700/1800 serie, en vanaf het moment dat ze dienst gingen doen op de HSL met een TRAXX-locomotief.
In een speciale reportage wat binnenkort zal verschijnen, zullen we verder ingaan op de levensloop van de rijtuigen.