Overijssel stemt mee in onderzoek naar elektrificatie Zutphen - Oldenzaal

Na Gelderland heeft nu ook Overijssel ingestemd met een onderzoek naar de elektrificatie van de spoorlijn tussen Zutphen en Oldenzaal. Beide provincies trekken samen 6 miljoen euro uit om ProRail de plannen te laten uitwerken.
De ambitie is om uiterlijk in december 2032 de huidige dieseltreinen te vervangen door elektrisch aangedreven materieel. Omdat ruim de helft van het spoor in Overijssel ligt, betaalt die provincie 3,3 miljoen euro, terwijl Gelderland 2,7 miljoen bijdraagt. Gelderland had eerder al ingestemd met de uitwerking van de plannen voor de elektrificatie van het 60 kilometer lange traject
Kosten en besluitvorming
Het onderzoek moet duidelijk maken hoeveel de elektrificatie gaat kosten. Overijssel en Gelderland willen uiterlijk over twee jaar een definitief besluit nemen. Daarbij rekenen de provincies ook op steun van het Rijk. “Wij streven ernaar nog dit jaar ProRail opdracht te geven om de planuitwerking hieromtrent te starten”, aldus de provincie Overijssel. “Onze planning is op dit moment dat ook hier per december 2032 elektrische treinen gaan rijden.”
Almelo – Mariënberg is koploper
Los van dit gezamenlijke project werkt Overijssel aan de elektrificatie van het traject Almelo–Mariënberg. Dat plan is al verder gevorderd: de provincie wil in 2026 een aannemer contracteren, zodat de werkzaamheden in 2027 en 2028 kunnen plaatsvinden. De eerste elektrische treinen zouden dan vanaf december 2028 over dit traject moeten rijden. Hiervoor zal Arriva die hier rijdt vijf nieuwe vierdelige FLIRT-treinen in gebruik gaan nemen.