Deutsche Bahn krijgt met nieuwe topvrouw een frisse start na moeilijke jaren

Deutsche Bahn staat voor een grote uitdaging: het bedrijf kampt met lage stiptheid, hoge verliezen en een groeiende druk vanuit de politiek om te hervormen. Per 1 oktober 2025 krijgt DB met Evelyn Palla een nieuwe topvrouw die deze crisis moet keren.
Zij volgt topman Richard Lutz op, die het bedrijf op 30 september in onderling overleg zal verlaten. Voorzitter van de Raad van Commissarissen Werner Gatzer sprak zijn vertrouwen uit: "Met Evelyn Palla wordt de nieuwe start van DB een succes."
Lange ervaring met de spoorsector
Palla, geboren in 1973 in Zuid-Tirol, begon haar loopbaan in de technologiesector en stapte in 2011 over naar de spoorsector voor een baan bij de Oostenrijkse ÖBB. Sinds 2019 is zij actief bij Deutsche Bahn, eerst als CFO van DB Fernverkehr AG en vanaf 2022 als lid van de Raad van Bestuur voor regionaal vervoer. Gatzer prees haar prestaties: "Met haar uitstekende operationele en strategische vaardigheden heeft Evelyn Palla bewezen dat ze transformatieprojecten met succes kan voltooien, het meest recent bij Deutsche Bahn, waar ze in 2019 bij is gekomen."
Palla wist DB Regio door lastige tijden te loodsen en geniet erkenning voor haar nauwe samenwerking met medewerkers. Wat haar bijzonder maakt, is dat ze vorig jaar ook haar machinistcertificaat behaalde. Daarmee rijdt ze af en toe zelf een trein: "Ik wilde weten hoe het voelt om in de machinistencabine te zitten. En ook begrijpen wat onze medewerkers elke dag doen en wat ons bedrijf definieert," verklaarde ze.
Uitdagingen
Ondertussen blijft Deutsche Bahn kampen met grote uitdagingen. Onder leiding van Lutz werd een verbeterprogramma gestart, maar recente cijfers toonden dat de stiptheid een historisch dieptepunt bereikte en de verliezen hoog bleven. Minister van Transport Patrick Schnieder noemde de eerder gestelde doelen "buiten alle realiteitszin." De regering besloot daarop de doelstellingen realistischer te maken: pas in 2029 moet 70 procent van de langeafstandstreinen op tijd rijden, oplopend naar 90 procent op de lange termijn. Voor regionaal vervoer blijft een hoge betrouwbaarheid boven de 90 procent de norm.
Naast stiptheid wil de Duitse regering ook de reizigerservaring verbeteren. Vanaf 2026 worden stations veiliger en netter gemaakt, onder meer door videobewaking. De populaire DB Navigator-app krijgt nieuwe mogelijkheden, en de langeafstandstreinen moeten comfortabeler worden, met schonere interieurs en een beter aanbod in de bistrorijtuigen.
Met Palla aan het roer hoopt Deutsche Bahn een nieuwe koers te varen richting betrouwbaarheid, veiligheid en klanttevredenheid.