Deutsche Bahn presenteert nieuw ICE interieur

De Deutsche Bahn heeft eind oktober het nieuwe interieur voor reizigers gepresenteerd welke in de nieuwste ICE3 Neo langeafstands-treinstellen te vinden zal zijn. In deze reportage laten we zien wat de treinreizigers vanaf nu kunnen verwachten.

Het interieur werd gepresenteerd in het zeventiende en nieuwste ICE3 Neo treinstel met het nummer 8017 waarna de daaropvolgende stellen hiervan worden voorzien. De nieuwe uitstraling wordt gekenmerkt door talrijke innovaties, waaronder volledig nieuwe stoelen die verstelbaar zijn. Maar ook elementen zoals, houtdecor en bekledingen van hoogwaardige stof met 85 procent wolaandeel in genuanceerde kleuren vormen het nieuwe uiterlijk. De stoelbekleding is uitgevoerd in warme grijstinten in de 1e klas, blauwtinten in de 2e klas en bordeauxrood in het restaurant. Elementen zoals een geïntegreerde tablethouder of kapstokhaken in elke rugleuning bieden meer functionaliteit. Uiteraard is er ook bij elke zitplaats een USB-stopcontact aanwezig.

Met de lancering van het nieuwe ICE-interieurontwerp kunnen reizigers het nieuwe comfort straks steeds vaker terugzien, zelfs tot in de DB-Lounges waar je op het station comfortabel kan wachten.

Tot aan 2028 zullen 73 ICEneo treinen met het nieuwe interieur de fabriek verlaten. Deze gaan naar verwachting vanaf eind 2024 ook rijden tussen Amsterdam en Frankfurt/Basel en daar de ICE-3 treinstellen vervangen die op leeftijd zijn, en met regelmaat zelfs uitvallen. Vanaf november rolt er elke 16 dagen een complete achtdelige ICE 3neo uit de Siemens-fabriek in Krefeld. De ICE 3neo zal niet het enige treintype zijn met het nieuwe interieurontwerp, want eind 2024 ontvangt DB de eerste van 79 bestelde ICE L’s van Talgo met een gelijkvloerse instap. Deze zullen onder meer gaan rijden tussen Amsterdam en Berlijn. In de zomer van 2022 konden mensen tijdens InnoTrans het interieur al uittesten in een prototype-rijtuig.

Fotogalerij

De stoelnummers zijn aangebracht op de stoelen en zijn ook voelbaar voor mensen met een visuele beperking. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
De vernieuwde fietsafdeling in de ICEneo. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
De eerste klas coupe kent een 1+2 stoelopstelling. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
Het nieuwe hoofdkussen die hier in de eerste klas gebracht wordt. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
De eerste klas met een ruime klaptafel. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
In de eerste klas zijn jashaakjes aangebracht in de stoel. Deze herkennen we ook uit de VIRMm 2/3 van NS. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
De armleuningen in de eerste klas. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
In de eerste klas kan je eenvoudig een tablet neerzetten om tijdens de reis een film te bekijken. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
De familiecoupť waar kinderen zich kunnen vermaken op de speciale speeltafel. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
De tweede klas coupť met een normale 2+2 stoelopstelling. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
In de tweede klas kan je eenvoudig een tablet neerzetten om tijdens de reis een film te bekijken. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
Stoelen in de tweede klas coupe. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
De nieuwe ICE3neo die in de zomer en het najaar van 2023 test- en toelatingsritten in Nederland reed om uiteindelijk vanaf eind 2024 in Nederland te kunnen rijden. (Foto: NS)