Arriva presenteert de vernieuwde Spurt

Op donderdag 16 juli heeft Arriva haar vernieuwde GTW voor de Noordelijke concessie gepresenteerd. De eerste rit ging van Leeuwarden naar Harlingen. In de aanloop naar de nieuwe concessie die aan het einde van het jaar ingaat is de Spurt-trein voorzien van nieuw comfort en veel vernieuwingen.

Afgelopen mei is de eerste vernieuwde diesel-GTW de werkplaats uitgerold. Op het terrein van museum Transit-Oost in Winterswijk, waar Arriva een spoor voor het onderhoud aan haar treinen huurt, zijn de eerste twee vernieuwde GTW-treinen in hun nieuwe livrei de baan opgegaan. Hun felrode jasje hebben ze nu ingeruild voor een nieuwe zachtblauwe kleurstelling. Inmiddels hebben de treinen enkele testritten achter de rug en worden ze nu ingezet in de reizigersdienst. Uiteindelijk worden er in 2020 en 2021 zo'n 50 stellen aangepakt.

Modernisering

Drie jaar geleden werd bekend dat Arriva de spoorconcessie in het Noorden opnieuw heeft gewonnen en tot 2035 op het spoor mag blijven rijden. Dit betekent wel dat de treinen vernieuwd zullen worden, waarvan de voorbereidingen nu plaats vinden.

Een onderdeel van de vernieuwing is een nieuwe huisstijl na ongeveer vijftien jaar in het rood te hebben rondgereden. Ook zijn de stellen voorzien van nieuwe reisinformatieschermen en veiligheidscamera's aan de zijkant, en zijn er batterijen aangebracht om zuiniger te rijden. De eerste gepresenteerde stellen zijn de 327 en 231. Hiervan was de eerstgenoemde in 2016 betrokken bij een treinbotsing met een zuiveltruck in Winsum, en na zijn herstelling een opfrisbeurt kreeg.

De 327 en 231 zijn de enige stellen die naar de werkplaats van Stadler in het Poolse Siedlce afreisden. De 327 werd er eerst hersteld van zijn schade waarbij later het nieuwe interieur is ingebouwd. De 231 werd als goed functionerend treinstel gebruikt voor de opfrisbeurt. De rest van de stellen zal bij de werkplaats van Stadler in Blerick zijn interieurrevisie krijgen. De bestickering zal steeds plaatsvinden in de werkplaats van Transit Oost.

Tijdens de opknapbeurt is een van de stellen nog in Duitsland gesignaleerd voor testritten ten behoeve van het nieuwe reisinformatiesysteem.

Techniek

Het eerste wat vooral in het donker zal opvallen is zijn de nieuwe fellere display's die nu ook een lijnnummer aangeven. Ook de oudere displays die aan het plafond hingen zijn nu vervangen door splinternieuwe schermen die alle stophaltes aan geven. Momenteel geven de displays de treinserie aan. Arriva heeft laten weten dat ze dit later zullen vervangen in een nieuwe methodiek met RE en RS-lijnnummers, die momenteel al gebruik worden in de Limburgse concessie. Met ingang van de nieuwe dienstregeling voor 2021 belooft de vervoerder hier meer aandacht aan te gegeven.

De display's aan de zijkant geven nu ook aan hoe druk het in de trein is. Als deze een groen blokje tonen dan is er voldoende zitplaats. Indien deze rood oplicht dan mag de reiziger verwachten dat er er weinig zitplaatsen beschikbaar zijn.

Het camerasysteem van de trein heeft ook een flinke upgrade gehad. de machinist kan nu via camera’s aan de zijkant van de trein ook de buitendeuren in de gaten houden. Net als vroeger kan hij ook nog steeds de beelden van het reizigersgedeelte in de gaten houden.

Bovenop de kopbak zonder toilet is ook een batterijpakket gëinstalleerd. Hiermee is zal de Spurt stiller zijn tijdens het optrekken of afremmen op het station. Doordat er remenergie wordt opgeslagen hoeft de motor van de trein niet langdurig stationair te draaien om stroom te leveren aan apparatuur zoals verlichting of airco. De motor is zelf niet aangepast. Wel is het de bedoeling dat deze op den duur op HVO-diesel zal moeten lopen.

Vernieuwd interieur

De nieuwe trein van Arriva valt aan de binnenkant vooral op er overal eenzelfde interieur is, en dat de eerste klas verdwenen is. Al het interieur is voorzien van nieuwe lichtblauwe zittingen, en er zijn klaptafels aangebracht aan de stoelen waarop een laptop prima op past. Ook de armleuningen zijn verbeterd en zijn nu voorzien van een hout-imitatie design. Daarnaast is elke zitplaats voorzien van een stopcontact met ingebouwde USB-oplaadpoort. Arriva heeft laten weten dat ze vanaf september de aparte tarieven voor de eerste klas zullen schrappen.

Ook de plek waar voorheen de eerste klas zich bevond is nu omgebouwd tot een beter zichtbare stiltecoupé. Waar voorheen enkel raamstickers de functie van de stiltecoupé duidelijk maakten, is er nu een glazen wand met een deur aangebracht die het lawaai buiten de coupé moet houden. In deze coupé zijn ook grotere tafels aangebracht zodat iemand hier rustig kan werken. Ook het prullenbakje die onder het vroegere tafeltje hing is nu geintegreerd in de tafel zelf.

De vloer van de bestaande multifunctionele ruimte voor fietsen en mindervaliden is ook aangepakt. De vloer is hier ook iets stroever gemaakt om uitglijden wordt voorkomen. Ook zijn er twee zitplaatsen bedoeld voor mindervaliden. Deze zijn visueel aangegeven met een pictogram in de hoofdsteun.

Daarnaast is de toiletruimte ook voorzien van kleine aanpassingen. Zo is er een uitklapbare  verschoontafel aangebracht om de luiers van een baby te verwisselen en is er een nieuwe SOS-knop aangebracht.

Fotogalerij

De trein die in Winterswijk wordt bestickerd (Foto: Arriva / Stefan Verkerk)
De trein is voorzien van een vernieuwde stilte/werkcoupť (Foto: Arriva / Stefan Verkerk)
Er zijn ruime tafels aangebracht (Foto: Arriva / Stefan Verkerk)
Ook zijn er stopcontacten aangebracht bij alle zitplaatsen (Foto: Arriva / Stefan Verkerk)
Een nieuwe wand moet voor minder geluidsoverlast zorgen in de werk- en stiltecoupe (Foto: Arriva / Stefan Verkerk)
Het interieur van de nieuwe trein (Foto: Arriva / Stefan Verkerk)
De Spurt in zijn nieuwe jasje in Winterswijk (Foto: Wessel de Jong)
De trein is voorzien van nieuwe informatieschermen (Foto: Arriva (still-shot video))
De vernieuwde GTW-trein in zijn nieuwe jasje (Foto: Arriva (still-shot video))
Aar
16 jul 2020 om 23:48