Opgeknapte ICE's bij de Deutsche Bahn

De Deutsche Bahn hebben in 2017 aangegeven dat hun ICE-vloot toe was aan een vernieuwing. Na 15 jaar werd het tijd om het comfort van de treinen te verbeteren en aan te passen naar de eisen van deze tijd. Inmiddels nadert de revisie in dit jaar zijn eind, en dus is het tijd voor een fotoreportage.

Inmiddels zijn de gemoderniseerde stellen in het afgelopen jaar ook al in het grensoverschrijdende treinverkeer tussen Frankfurk/Keulen en Basel en Nederland gesignaleerd. De meeste foto's zijn gemaakt tijdens een treinrit waarbij de trein het het eindpunt in Amsterdam aan was gekomen, een ander deel is afkomstig van de Deutsche Bahn zelf.

Modernisering

In 2017 is de modernisering van 66 stellen van de ICE 3 begonnen zodat de snelle intercity-trein met een mid-life revisie weer geschikt is voor de komende vijftien jaar. De vernieuwing vindt plaats in de werkplaats van de Deutsche Bahn in Neurenberg. Eind 2018 was de helft van de gehele vloot al omgebouwd. De volledige herontwerpconversie vindt plaats in de ICE-fabriek in Neurenberg, en naar verwachting zal aan het eind van 2020 de laatste trein behandeld worden.

Het gehele comfort is tijdens de revisie grondig onder handen genomen:

  • Er zijn nieuwe zitplaatsen met tafels aangebracht met een nog beter comfort. Ook zijn er USB-oplaadpunten bij de zitplaatsen aangebracht.
  • Er is nieuwe vloerbedekking aangebracht.
  • De reisinformatie is nu nog beter zichtbaar op schermen die aan het plafond hangen.
  • Er zijn extra voelbare pictogrammen toegevoegd voor de toegankelijkheid.
  • Er zijn nieuwe bagagerekken in de coupés aangebracht.
  • Het ontwerp van de bistro voor de lekkere versnaperingen is totaal vernieuwd in een mooie rode stijl, en biedt 20 zitplaatsen.
  • Er zijn extra rolstoelplaatsen aangebracht.
  • En de familiecoupé is voorzien van speciaal wandspel voor de kinderen.

Opmerkelijk is dat er met de modernisering van de ICE-3 nu geen enkele losse coupé's meer aanwezig zijn in de 2e klasse, en dat deze nu alleen beschikbaar zijn voor de 1e klasse. Voorheen was dit wel zo bij de eerste serie van de ICE-3. Bij de tweede serie van deze vloot die in 2005 uit kwam, werd dit vanaf de bouw al niet meer toegepast wat leidde tot extra zitplaatsen en bagageruimte.

De compartimenten van de eerste en tweede klasse in de koprijtuigen van de trein zijn qua indeling niet aangepast. Ze bieden reizigers nog steeds de mogelijkheid  via het glas -indien de machinist het toelaat- een volledig zicht op het werk van de bestuurder en daarbij een leuk kijkje op het spoorbaan, in beide gevallen is deze ruimte een stiltecoupé.

Techniek

Er zijn ook verbeteringen van de technische kant. Essentieel voor toekomstig gebruik op nieuwe hogesnelheidslijnen is de uitrusting met het Europese treinbesturings- en beveiligingssysteem ETCS. Hierdoor kan de trein sinds zijn ombouw ook rijden op de route tussen Berlijn en München en andere trajecten waar dit treinsignaleringssysteem is aangebracht.

Ook zijn er voor de GPS-systemen ingebouwd die moeten zorgen voor betere reisinformatie naar de reiziger toe. Die zien nu ook een mooie routekaart op de schermen in plaats van de lichtkranten aan de uiteinden van de coupés. De schermen zijn ook te vinden in de losse coupétjes van eerste klas.

Ook is het opladen van een telefoon, of tablet via een USB-poort geen enkel probleem met speciale oplaadpunten die bij de zitplaatsen zijn aangebracht. Bij de stoelen zijn de zitplaatsreserveringen vanaf nu aan de zijkant van de stoelen zelf te zien in plaats van display's in de wand.

Fotogalerij

De tweede klasse coupé (Foto: Deutsche Bahn)
De eerste klasse stoelen (Foto: Deutsche Bahn)
Het familiegedeelte met wandspel voor de kinderen (Foto: Deutsche Bahn)
Het nieuwe bagagerek in de coupé (Foto: Deutsche Bahn)
De vernieuwde bistro (Foto: Deutsche Bahn)
Het nieuwe reisinformatiescherm (Foto: Arny Bouwmeester)
Ook op de balkons zijn nieuwe grote schermen aangebracht (Foto: Arny Bouwmeester)
De schermen aan het plafond (Foto: Arny Bouwmeester)
De ICE-3 op Amsterdam Centraal (Foto: Arny Bouwmeester)
De routekaart op het scherm (Foto: Arny Bouwmeester)
De eersteklas coupé (Foto: Arny Bouwmeester)
De nieuwe display's voor zitplaatsreservering (Foto: Deutsche Bahn)