RB61 tussen Hengelo - Bielefeld in twee weken tijd al 56 keer uitgevallen

De Eurobahn tussen Hengelo en Bielefeld heeft deze maand al 56 keer niet kunnen rijden. (Foto: Rob Dammers)
De Eurobahn tussen Hengelo en Bielefeld heeft deze maand al 56 keer niet kunnen rijden. (Foto: Rob Dammers)

De treinen op de spoorlijn RB61 tussen Hengelo en Bielefeld hebben deze maand ruim 50 keer niet gereden. De uitval van treinen komt door meerdere oorzaken variërend van stakingen, te kort aan personeel of defecte treinen. Het komt geregeld voor dat de treindienst geplaagd word door uitval van ritten.

Tussen 1 februari en 15 februari zouden er maar liefst 56 ritten op de grensoverschrijdende spoorlijn van de Eurobahn zijn uitgevallen. In de periode van 6 tot en met 10 februari was er sprake van staking en personeelstekort.

Veel uitval

Reizigers op de spoorlijn moeten geregeld met lede ogen zien dat hun trein uitvalt. De daarop volgende rit vindt pas een uur later weer plaats. In veel gevallen worden er treinvervangende bussen ingezet, maar die doen 20 minuten langer dan de trein er over doet.

Al vanaf de start van de treindienst in 2018 verliepen de ritten alles behalve soepel. De lijn werd structureel geplaagd door problemen. De eerste problemen traden op vanwege problemen met het materieel die moeite had met de spanningswisseling tussen het voltage van de Duitse en het Nederlandse stroomnetwerk. Een jaar later werden de treinstellen voor een korte tijd uit dienst genomen vanwege een technisch mankement.  Daarna steeg de punctualiteit van de spoorlijn weer, maar geleidelijk zakte deze weer in. Vorig jaar februari trok reizigersvereniging Rover nog aan de bel over de opnieuw structurele uitval van treinen.

Thomas Berling, de burgemeester van de Duitse grensplaats Nordhorn is het zat en vraagt zich af wanneer er boetes worden opgelegd: "Wederom storingen in het grensoverschrijdende treinverkeer van de Eurobahn op lijn RB61 tussen Hengelo en Bielefeld! Wanneer zijn er gevolgen voor de Eurobahn en hoge contractuele boetes?"

Bron: de Stentor