Veel kritiek na uitsluiten van Eurail- en Interrail-tickets in ICE tijdens zomerperiode

 (Foto: Sebastian Terfloth)
(Foto: Sebastian Terfloth)

De NS heeft op hun website bekend gemaakt dat reizigers die gebruik maken van een Interrail- of Eurail-ticket in de zomerperiode geen gebruik mogen maken van de ICE-trein in de richting van Duitsland. De maatregel is op internet in het verkeerde keelgat geschoten van diverse reizigers en de organisaties Beter OV en Rover.

De maatregel geldt van 17 juni tot en met 18 augustus tussen 6 uur 's ochtends en 16 uur 's middags, meldt de website. Reizigers met een Interrail- of Eurailticket wordt in die periode verzocht gebruik te maken van de Intercity Berlijn met een overstap in Münster.

Op sociale media en fora heeft het weigeren van reizigers in de ICE woensdag geleid tot een storm van kritiek. Ook reizigersverenigingen Rover en Voor Beter OV, en touroperator Treinrondreis.nl hebben hun ongenoegen geuit. Op Twitter liet NS International woensdag weten dat het besluit van Deutsche Bahn komt. Deutsche Bahn verwijst op haar beurt naar NS International. Het Nederlandse spoorbedrijf laat daarop weten dat het besluit in overleg is genomen.

De website van NS meldt deze mededeling:

In de periode van 17 juni tot en met 18 augustus 2023 kunnen Eurail- en Interrailreizigers geen gebruikmaken van de ICE International treinen richting Duitsland met de vertrektijden tussen 6.00 - 16.00 uur vanaf een station in Nederland. Ook met een aparte zitplaatsreservering is het reizen met deze treinen in de aangegeven periode niet toegestaan voor Eurail- en Interrailreizigers.

Deze maatregelen moeten we helaas nemen om situaties zoals afgelopen zomer te voorkomen en iedere reiziger een comfortabele reis aan te bieden. Eurail- en Interrailreizigers voor bestemmingen naar Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kunnen als alternatief het beste gebruikmaken van Intercity Berlijn en dan in Münster overstappen. Voor bestemmingen in het Ruhrgebied kunnen reizigers het beste gebruikmaken van de regionale verbindingen.

Kritiek

Voorzitter Rikus Spithorst van Voor Beter OV en de reizigersvereniging Rover hebben hun ongenoegen geuit over de maatregel en hebben aangegeven vragen neer te leggen bij NS International.

Ook Hildebrand van Kuijeren die het boekingsplatfom Treinrondreis.nl faciliteert geeft op Treinreiziger.nl aan dat 'dit niet moet kunnen'. "Je kan niet na aankoop van het product de voorwaarden aanpassen". Hij neemt wel begrip voor de situatie dat de NS de drukte in de trein tijdens deze periode wil aanpassen, maar dat het weigeren geen oplossing is. Een oplossing is volgens hem het uitbreiden van de zitplaats-capaciteit. Hoewel dit geen gemakkelijke opgave voor de vervoerders lijkt te zijn, heeft hij wel andere mogelijke oplossingen: "In hoeverre kan de nachtintercity uit Zürich na aankomst in Amsterdam bijvoorbeeld overdag ook een rit maken naar Düsseldorf of Keulen? Of kunnen er Duitse intercityrijtuigen ingezet worden voor extra ritten?".

Van Kuijeren geeft aan zich in te zetten om dit besluit ongedaan te laten maken. "Zakelijk heeft dit invloed voor touroperators als wij, we zullen ons inzetten om dit besluit teruggedraaid te krijgen."

Update: Dit artikel is aangepast met de mening van Treinrondreis.nl welke op Treinreiziger.nl gepubliceerd is.