Alstom rondt proef met zelfrijdende locomotief af die objecten kan herkennen

Het ODS-systeem op een Belgische HLR77 locomotief. (Foto: Jord Visser/Alstom)
Het ODS-systeem op een Belgische HLR77 locomotief. (Foto: Jord Visser/Alstom)

Alstom heeft tijdens een demonstratie aangetoond dat de hoogste automatiseringsgraad mogelijk is voor een rangeerlocomotief. De proef vond plaats bij Breda in samenwerking met spoorbeheerder ProRail en de belgische goederenvervoerder Lineas. Met de ATO-techniek level 4 kan de locomotief zelfstandig rijden, stoppen en omgaan met obstakels op het spoor.

De aanvang van de proef werd al in april van dit jaar bekend gemaakt. Het doel ervan is om te laten zien hoe het intelligente obstakeldetectiesysteem (ODS) naadloos samenwerkt met het Automatic Train Operation-systeem (ATO) van Alstom, zodat de trein autonoom kan reageren op verschillende obstakels. Dit maakt de weg vrij voor een bredere toepassing van autonoom rijden tijdens het rangeren. Hiermee kan de capaciteit van het goederenvervoer worden vergroot.

"Door geavanceerde obstakeldetectie op te nemen in onze autonome rijsystemen hebben we aangetoond dat het mogelijk is om treinen voor zich uit te laten „kijken” en veilig om te gaan met onverwachte obstakels. De positieve resultaten bewijzen dat Alstom over de technologie beschikt om exploitanten te ondersteunen met autonoom rijden, waardoor uiteindelijk de operationele prestaties op goederenlijnen zullen verbeteren. Door middel van digitalisering zullen we de overgang naar efficiëntere, naadloze en duurzame transportsystemen versnellen", zegt Bernard Belvaux, Alstom Managing Director voor de Benelux.

Demonstratie

Tijdens de demonstratie van dinsdag was een diesel-hydraulische rangeerlocomotief van Lineas uitgerust met de ATO-technologie van Alstom in combinatie met ODS, ontwikkeld door NIART. De autonoom rijdende locomotief werd geconfronteerd met verschillende obstakels - een persoon, een auto, een wagon en een verkeerd geplaatste wissel - en reageerde volledig autonoom en zonder actief ingrijpen door locomotiefbemanning. Onder praktijkomstandigheden bleek het ODS effectief te zijn tot op afstand van 500 meter van obstakels, wat volgens Alstom een aanzienlijke veiligheidsbuffer oplevert op rangeerterreinen.

Niart

Het ODS van Niart is een op perceptie gebaseerd systeem bestaande uit een digitale radar met hoge resolutie en multispectrale elektro-optiek die door middel van klassieke en automatisch lerende algoritmen onder alle weers- en zichtomstandigheden obstakels op de treinroute kan detecteren en classificeren. Het systeem zorgt voor een complete, autonome oplossing aan boord van de locomotief om het ATO-systeem de informatie te verschaffen die het nodig heeft om autonome rijbeslissingen te nemen.