Tour met NS-treinsimulator komt ten einde met Lelystad als laatste halte

De tour met de simulator komt op 4 november ten einde in Lelystad. (Foto: Treinenweb)
De tour met de simulator komt op 4 november ten einde in Lelystad. (Foto: Treinenweb)

De tour met de treinsimulator op de stations komt ten einde. De NS heeft de simulator nu zelf weer dringend nodig om machinisten op te leiden voor de nieuwe ICNG-trein die naar verwachting begin volgend jaar in dienst komt. Lelystad zal op vrijdag 4 november de eindbestemming worden van de tour.

De NS is in de zomer gestart om mensen te werven voor een baan als machinist. Hiervoor werd er gebruik gemaakt van een treinsimulator waar jong en oud onder begeleiding mee kan rijden. De afgelopen periode heeft de simulator op diverse grote stations gestaan, waaronder Utrecht Centraal, Rotterdam, Eindhoven, Arnhem, Deventer en Alkmaar. De laatste halte zal op 4 november zijn op station Lelystad Centrum. Eerder gaf de NS aan dat de simulator aanstaande weekend hier te vinden zou zijn, maar dat is vanwege werkzaamheden verschoven naar een week later.

"De treinsimulator bootst de werkplek van de machinist zo realistisch mogelijk na. De bediening en knoppen zijn hetzelfde als die van de allernieuwste Intercity, genaamd ICNG.", meldde de NS in eerder een nieuwsbericht. Die simulatie is behoorlijk levensecht zodat je ook door slecht weer kan rijden, maar ook kan je te maken krijgen met een vertraagde trein op het baanvak voor je.

Simulator

De simulator reageert direct zodra de machinist vertrekt, remt of toetert. Op een groot scherm is het treintraject te zien waar de trein over rijdt. NS machinist Van Dooren legt het uit: "Drie kleinere schermen tonen alle knoppen en systemen die je nodig hebt om de trein te controleren. Denk aan het bedienen van de stroomafnemer, het openen en sluiten van deuren en hoe hard je mag rijden. Net als een echte trein beschikt de simulator ook over een dodemanspedaal. Bedien je deze niet op tijd, dan volgt een noodremming. In de simulator kunnen we de dodeman uitzetten, zodat mensen die voor het eerst rijden ook even kunnen wennen."

Honderden vacatures

In totaal heeft NS op dit moment honderden vactures open staan, verspreid over alle bedrijfsonderdelen. Denk hierbij aan functies als monteur, veiligheid & service-medewerker, retailmedewerker op het station en IT’er. Daarnaast heeft NS dringend behoefte aan machinisten en conducteurs. De opleiding tot machinist duurt één jaar en de opleiding tot conducteur vijf maanden.

Inmiddels rijden er ook twee VIRM-treinstellen met een een wervingstekst op de zijkant door Nederland.