VVD stelt Kamervragen over gebruik van Chinese camera's door NS

Een camera in een VIRMm-2/3 dubbeldekstrein. (Foto: Treinenweb)
Een camera in een VIRMm-2/3 dubbeldekstrein. (Foto: Treinenweb)

Spoorbeheerder ProRail wil voor het einde van dit jaar af van alle beveiligingscamera's van Chinese makelij. De NS heeft daarintegen duizenden nieuwe camera's besteld die wel van Chinese afkomst zijn. Hierover heeft de VVD inmiddels Kamervragen gesteld.

De Kamerleden Queeny Rajkowski en Fahid Minhas van de VVD hebben Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) en van minister Dilan Yeşilgöz-Zegerius (Veiligheid en Justitie) en weten waarom de NS de keuze heeft gelegd op vijfduizend camera's van de omstreden Chinese merken Hikvision en Duhua, terwijl het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) momenteel bezig is naar een onderzoek over de "kwalijke reputatie" van de camera's.

De Kamerleden willen van staatssecretaris Heijnen en minister Yeşilgöz-Zegerius weten of de NS momenteel of de NS inderdaad gebruikt maakt van Chinese camera's en hoe en waar deze toegepast worden. Ook willen ze weten of de minister nieuwe eisen in de Hoofdrailnetconcessie opneemt over het gebruik van Chinese camera's op stations en in de treinen

De Kamerleden noemen het, ongeacht dat de NCSC het onderzoek nog niet afgerond heeft, "zeer onwenselijk" dat de NS camera’s inzet die door Chinese fabrikanten worden gemaakt die eigendom zijn van de Chinese staat. De Kamerleden willen van de staatssecretaris en minister weten welke stappen er worden gezet om de aanschaf van de camera’s te annuleren als blijkt dat ze niet veilig werken.

Gebruik bij NS

Van deze camera's worden er 1.500 gebruikt in de gemoderniseerde VIRM 2 en 3. In de ICNG, die medio volgend jaar in dienst komt komen 5.000 camera's uit China te hangen, blijkt uit onderzoek van Follow the Money. Tijdens de ontwerpfase van de trein werd pas bekend dat deze camera's zouden worden geinstalleerd. Hiervoor zou een onderleverancier van Alstom en Strabag voor verantwoordelijk zijn.

"Wij hebben te maken met een aanbestedingswet waarbij wij geen partijen uitsluiten", zo stelde een woordvoerder van NS eerder tegenover SpoorPro. Het spoorbedrijf stelt dat ze hun camerasystemen regelmatig laten testen door ethische hackers. "Wij volgen de richtlijnen van de overheid, en het is niet bewezen dat er een achterdeurtje zou zijn. Dat is voor ons de reden om de aanschaf van de camera’s door te zetten."