Keolis Blauwnet voert in Overijssel lijnnummers in

De RS24 op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal (Foto: Rob Dammers)
De RS24 op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal (Foto: Rob Dammers)

Vanaf 5 september krijgen de treinen van Keolis Blauwnet een eigen lijnnummer. Deze is dan zichtbaar op de trein en in de reisinformatie en maakt de onderscheiding of een trein een intercity is of een stoptrein/regiosprinter.

Met name in Duitsland wordt er al lange tijd gebruik gemaakt van treinnummers. Afgelopen jaren zijn deze nummers ook in Nederland bij alle andere regio's van Arriva en Connexxion doorgevoerd. Ze zijn geen vervanging voor de treinnummers en treinseries die bij treinliefhebbers en bij spoorwegpersoneel bekend zijn.

Nieuwe lijnnummers

Keolis Blauwnet rijdt op drie trajecten in Overijssel. Elk traject krijgt zijn eigen nummer:

  • RS22: Zwolle-Kampen
  • RS23 en IC23: Zwolle-Enschede
  • RS24: Zutphen - Hengelo - Oldenzaal
De lijnnummers van Keolis Blauwnet
De lijnnummers van Keolis Blauwnet

De afkorting RS staat voor RegioSpinter, een stoptrein die stopt op alle tussenliggende stations. IC betekent Intercity en stopt alleen op de grotere stations. Bij Arriva wordt in plaats van de afkorting IC weer RE gebruikt, wat staat voor RegioExpres. Volgens Keolis is er bewust voor IC gekozen omdat er ook een Intercity van de NS rijdt tussen Enschede en Almelo.

Alleen vervoerder Qbuzz (R-NET) tussen Geldermalsen en Dordrecht moet het nog doen zonder deze lijnnummers. Navraag van Treinenweb bij Qbuzz leverde op dat ze inderdaad nog de enige zijn zonder lijnnummers. Onduidelijk is of zij ook de lijnnummers gaan hanteren.