NS bereidt het vertrek voor van Abellio in het Verenigd Koninkrijk.

NS bereidt het vertrek voor van Abellio in het Verenigd Koninkrijk. (Foto: Geof Sheppard)
NS bereidt het vertrek voor van Abellio in het Verenigd Koninkrijk. (Foto: Geof Sheppard)

De NS bereidt zich voor om haar activiteiten onder de naam Abellio in Groot-Brittannië te beëindigen en heeft ingestemd met de verkoop van haar dochteronderneming Abellio UK. Het nieuwe bedrijf zal Transport UK Group gaan heten.

De Scotrail-franchise van Abellio UK werd op 31 maart overgenomen door de Schotse regering, waardoor het de concessie Merseyrail kreeg die het exploiteert via een half-om-half samenwerking met Serco tot 2028, het Greater Anglia-contract dat loopt tot 2026, het West Midlands Trains-contract die ook afloopt in 2026, en East Midlands Railway. Abellio exploiteert ook meer dan 50 buslijnen in Londen. In het eerste halfjaarbericht van 2022 zegt NS dat Abellio UK een winst heeft gemaakt van € 40 miljoen, inclusief een bijzondere bijdrage van € 21 miljoen. In totaal werken er ongeveer 15.000 mensen bij Abellio UK.

Men hoopt de overdracht voor 31 december af te ronden, onder voorbehoud van goedkeuring door het Britse ministerie van Transport voor Londen en Merseytravel. Voor de verkoop is ook toestemming nodig van het Office for Road and Rail (ORR).

"Deze deal stelt ons in een sterke positie om de vlotte exploitatie van onze huidige routes voort te zetten en geeft ons ook de mogelijkheid om het bedrijf te laten groeien en in de toekomst op nieuwe franchises te bieden. Verder zijn we, en zullen we dat blijven, opinieleiders in onze sector die vastbesloten zijn om op lange termijn een cruciale rol te spelen in de toekomst van het Britse transport." zegt Abellio UK directeur Dominic Booth.

NS wijzigde in 2018 haar buitenlandse strategie naar aanleiding van onregelmatigheden in de aanbesteding voor regionaal personenvervoer, waaronder treindiensten, in de provincie Limburg en tussenkomst van de Nederlandse overheid die de enige aandeelhouder is.