NS boekt winst met Groepsticket

Het Groepsticket van de NS heeft het afgelopen kwartaal winst geboekt. (Foto: NS)
Het Groepsticket van de NS heeft het afgelopen kwartaal winst geboekt. (Foto: NS)

Het NS Groepsticket waarmee je vanaf twee personen voor een vast bedrag met de trein kan reizen, wint aan populariteit onder de reizigers. Het afgelopen kwartaal is de verkoop met 56 procent toegenomen. Omdat de zomer een van de populaire seizoenen is dat het ticket gebruikt wordt, start de NS een reclamecampagne.

"Vroeger was het groepsticket pas vanaf vier personen te koop, maar afgelopen november hebben we het ticket vernieuwd waardoor je het al vanaf twee personen kan gebruiken", vertelt Ivo Steffens, directeur Commercie bij NS. "Dat blijkt een schot in de roos, want sinds deze wijziging wordt het ticket steeds meer gekocht, met name door reisgezelschappen van twee of drie personen. We denken dat het ticket voor veel reizigers deze zomer een voordelige manier is om samen op pad te gaan."

Lange afstanden

Op lange afstanden is het voordeel van het groepsticket het grootst. Dat blijkt ook uit de top drie populaire trajecten waarop veel gereisd wordt met het groepsticket. Op de eerste plaats staat Eindhoven Centraal-Amsterdam Centraal, en op de tweede plaatst staat Groningen-Amsterdam Centraal gevolgd door Groningen-Schiphol Airport.

Hoe groter de groep hoe meer voordeel er uit kan worden gehaald. Het ticket is geldig tijdens de daluren: op doordeweekse dagen tot 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. In het weekend en op feestdagen (behalve Koningsdag) zelfs de hele dag.

Reklamecampagne

Voor de campagne wordt een reclame van vorig jaar met muziek van rapper-songwriter Ben Forte herbruikt. De hoofdrollen in de reclame zijn voor een kleinzoon en zijn oma die met de trein een dag op stap gaan. halverwege de maand juli start de vervoerder een actie op sociale media. Reizigers kunnen via de hashtag #ikneemomamee laten weten welke passie ze willen delen met hun grootouders die ze bijvoorbeeld mee kunnen nemen op reis. De drie meest originele inzendingen worden dan door de NS beloond met een compleet verzorgde trip van NS.

De campagne is vanaf vandaag te zien op onder andere tv, online en op billboards in de stad en langs de weg. De campagne loopt tot en met 21 augustus.