ProRail doet proef met stationsnavigatie voor blinden en slechtzienden

Een geleidelijn op station Woerden. (Foto: Treinenweb)
Een geleidelijn op station Woerden. (Foto: Treinenweb)

ProRail is een proef gestart om blinden en slechtziende reizigers gemakkelijker door Den Haag Centraal te laten navigeren. Omdat het een complex station is zou deze groep beperkte reizigers moeite hebben om hun weg te vinden. Met drie proeven moet uitwijzen wat voor hun de beste oplossing is

Den Haag Centraal is een groot en complex station waar oriëntatie een probleem is. Omdat het een ‘kopstation’ is en er geen trappen naar perrons leiden, zijn er geen braillebordjes aanwezig op dit station. In samenwerking met de Oogvereniging, Koninklijke Visio, Bartiméus en NS wordt er gekeken naar de beste oplossing.

Smartphone

Alle drie de proeven maken gebruik van de camera of bluetoothverbinding van een smartphone. Hiermee moet een blinde of slechtziende reiziger eenvoudig zijn weg kunnen vinden naar de vele bus, tram of treinperrons van het grote station, of naar faciliteiten op een stations zoals een toilet of bagagekluis.

Zo wordt er een techniek beproefd die de omgeving vergelijkt met een vooraf gemaakte puntenwolk. Door beeldherkenning via de camera weet de app waar de reiziger zich bevindt waarna het onder begeleiding van zijn digitale hulp de route kan vinden.

Een andere proef werkt via bluetooth-bakens die een signaal uitzenden. Hiermee kan de reiziger zich ook moeiteloos door een station navigeren. Deze techniek werd in 2015 al op Schiphol toegepast om alle reizigers via de app te ondersteunen van de diensten en faciliteiten op de luchthaven.

Een andere proef werkt met stickers die voorzien zijn van een QR-kleurencode. De smartphone herkent deze code en berekent de afstand tot de code stickers. Op basis van die informatie kan de reiziger zich door het station zijn weg vinden.

Eén landelijk systeem

Tjebbe Ruskamp, projectmanager bij ProRail: "We gaan de testresultaten goed bestuderen om te kijken of het de doelgroep eenduidig helpt en een goede aanvulling is. Bij de test wordt gekeken naar de bruikbaarheid van het systeem voor de doelgroep. Daarnaast zal gekeken worden naar de schaalbaarheid van het systeem. Het mooist zou zijn dat er één landelijk systeem is wat in het hele OV werkt. Vergelijkbaar met de OV-chipkaart. Daarnaast moet gekeken worden naar de kosten van het systeem en de mogelijkheid het systeem te beheren en te onderhouden."

Geleidelijnen

In totaal ligt er volgens ProRail voor 90 kilometer aan voelbare geleidelijnen op alle stations. Met deze voelbare en voorspelbare routegeleiding kunnen blinden en slechtzienden zich beter oriënteren om hun weg op een station te vinden. Ook bij liften en trappen zijn braillebordjes aangebracht die duidelijk maken naar welke sporen ze leiden. Ook in de moderne dubbeldekstreinen zijn voelbare bordjes bij de trapleuningen aangebracht die aangeven in welke klasse ze uitkomen, en of het een stiltecoupé is.