Spoor tussen Heerlen en Landgraaf weer geopend na grootscheepse verbouwing

Het station van Heerlen. (Foto: Treinenweb)
Het station van Heerlen. (Foto: Treinenweb)

Afgelopen maandag is het spoor tussen Heerlen en Landgraaf weer in dienst genomen nadat het voor negen weken buiten dienst was. Het spoor tussen Heerlen en landgraaf is verdubbeld, een overweg is vernieuwd, er zijn viaducten gebouwd en Heerlen de Kissel is verleden tijd.

Maandagmorgen in de vroegte om 05.00 uur reed de eerste trein weer over dit traject. In de negen weken periode is er hard gewerkt aan het aanleggen van een extra spoor en de andere werkzaamheden.

Wijzigingen

Het spoor tussen Heerlen en Landgraaf is drastisch gewijzigd en volledig vernieuwd met dubbelspoor, station ‘De Kissel’ is weggesaneerd, de overweg Willemstraat in Heerlen is compleet vernieuwd en de overweg Glas Mij-weg is definitief gesloten.

Deze spoorverdubbeling en elektrificatie biedt ruimte voor twee reizigerstreinen van Arriva die per uur over de landsgrenzen naar Duitsland gaan tussen Maastricht en Aken.

Bij de werkzaamheden is materialen van de stations en infrastructuur op duurzame manier herbruikt. Zo krijgen bijvoorbeeld de portalen, perronwanden en spoorstaven een tweede leven op onder meer station Landgraaf

Afronding

Nu de treinen weer rijden, zijn de meest ingrijpende werkzaamheden voor de spoorverdubbeling afgerond. Op het spoor en op de stations Heerlen en Landgraaf voert ProRail komende periode nog diverse kleinere werkzaamheden uit. Buiten het spoorgebied zullen de werkterreinen weer ontmanteld worden en later weer voorzien van beplanting.

Aan de Spoorstraat in Landgraaf wordt nog gewerkt tot begin juli aan de herinrichting van de weg onder het spoor door. Deze is vertraagd door personeelsgebrek. Deze zal aan het eind van dit jaar worden voltooid.

De spoorverdubbeling wordt gefinancierd door de provincie Limburg, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Europese Unie (CEF-subsidie) en Stadsregio Parkstad.