Deutsche Bahn bouwt oplaadportalen voor batterijtreinen in Schleswig-Holstein

De Flirt Akku die in de deelstaat Schleswig-Holstein zal rijden. (Foto: Stadler)
De Flirt Akku die in de deelstaat Schleswig-Holstein zal rijden. (Foto: Stadler)

De Deutsche Bahn gaat in de deelstaat Schleswig-Holstein oplaadportalen bouwen voor batterijtreinen. De 'bovenleidingeilanden' zoals de vervoerder ze noemt, moeten de ervoor zorgen dat de batterijtreinen zichzelf over een afstand van honderd meter tot een kilometer kunnen opladen

De laadportalen moeten vanaf december 2023 in gebruik genomen worden. In 2019 werd bekend gemaakt dat de deelstaat tijdens een aanbesteding gekozen heeft voor Stadler die de Flirt Akku zal leveren, een trein die zich sinds vorig jaar een wereldrecord op zijn naam heeft staan voor de trein met de langste actieradius op batterijen.

Oplaadportalen

Naar verwachting in december 2023 zullen de oplaadportalen voor het eerst in gebruik worden genomen in de deelstaat. De ambitie van Schleswig-Holstein is om dieseltreinen uit te faseren en de focus te verleggen op energie-neutrale vormen van transport. Dit zou volgens de Deutsche Bahn uitkomen op een besparing van bijna tien miljoen liter dieselbrandstof per jaar.

Minister Bernd Buchholz van Transport van Schleswig-Holstein: "Met de aanleg van drie bovenleidingeilanden hier in de deelstaat demonstreren we niet alleen opnieuw de innovatieve kracht van Sleeswijk-Holstein, maar onderstrepen we ook dat we het klimaat serieus nemen. Ik ben blij dat DB met ons samenwerkt om de nodige infrastructuur te bouwen en hier innovatieve benaderingen kiest. Het schema is ambitieus, maar ik ben er zeker van dat we het kunnen waarmaken en tegen het einde van dit jaar de eerste treinen op batterijen kunnen laten rijden."

De start van de aanleg is gepland in het najaar van 2022. Dan elektrificeert de Deutsche Bahn een aantal sporen in de stations van Kiel, Bad Oldesloe en Büchen, waardoor al in 2022 het eerste landelijke verkeer van batterijaangedreven treinen in regelmatig gebruik mogelijk wordt. In de tweede stap worden in 2023 de bestaande bovenleidingen op het Flensburgtracé richting Kiel en tussen Kiel en Kiel Hassee uitgebreid. Vervolgens zal de Deutsche Bahn in opdracht van de staat en het lokale transportbedrijf aan de westkust van Schleswig-Holstein in Heide, Husum en Tönning de eerste bovenleidingeilanden en laadstations realiseren. Vanaf de dienstregelingswijziging in 2023 kunnen ook de batterijtreinen hier rijden.

Ook worden twee andere deelstaten worden voorzien van de bovenleidingseilanden. In het zuiden van Rijnland-Palts is de voorlopige planning al voltooid, en de voorlopige planning is inmiddels begonnen in het Rijn-Ruhrgebied.

Nederland

In Nederland wordt momenteel ook onderzoek gedaan naar de inzet van batterijtreinen. Zo werd er pas geleden nog een WINK-trein van Arriva door Stadler omgebouwd om volledig op de ingebouwde batterijen te rijden op de trajecten Hardenberg - Almelo, Doetinchem - Arnhem en Harlingen - Leeuwarden. Vooral de provincie Overijssel heeft haast om de spoorlijn Hardenberg - Almelo te voorzien van energieneutrale treinen omdat er nu nog oude dieseltreinen (van het type Alstom LINT) zouden rijden.

Alle betrokken partijen gaven aan enthousist te zijn over de in februari uitgevoerde proef waarbij de trein tijdens het rijden omschakelde van elektrische tractie naar batterijtractie en omgekeerd. Ook het opladen via de bovenleiding werd uitgebreid beproefd. Mogelijk zal later moeten uitwijzen of de 'bovenleidingseilanden' ook in Nederland gerealiseerd zullen worden. In 2019 werd er bekend gemaakt dat een dergelijke oplaadinfrastructuur voorlopig nog niet haalbaar zou zijn.