Zaterdagochtend ook nog minder treinen vanwege beschadigde sporen

Een omgevallen boom op het spoor (Foto: NS)
Een omgevallen boom op het spoor (Foto: NS)

De schade door de storm op het spoor Eunice is groot. Op veel plekken in het land liggen omgevallen bomen op het spoor of is de bovenleiding beschadigd. ProRail meldt dat ook zaterdagmorgen geen volledige treindienst kan worden opgestart.

Op tal van plekken, waaronder Breda, Oudenbosch, Diemen, Den Dolder, Zutphen, Echten, Maarssen, Apeldoorn, Warmond, Ransdaal en Aadorp zijn bomen op het spoor gevallen. Tussen Vlissingen en Middelburg heeft een boom een complete bovenleidingsportaal vernield. Ook zijn op diverse plaatsen voorwerpen op het spoor of in de bovenleidingen gewaaid.

Schouwritten

ProRail is inmiddels begonnen met schouwritten waarbij er ritten zonder reizigers worden uitgevoerd om te kijken of sprake is van versperringen en of schade aan het spoor. Dit is alleen door de aanhoudende harde wind nog niet in het gehele land veilig mogelijk. Connexxion meldde rond middernacht dat naar alle verwachting het treinverkeer op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen morgenochtend weer op gang kan komen.

Doordat er in grote delen van het land de windkracht nog erg hoog is, kunnen daar herstelwerkzaamheden nog niet worden opgestart omdat de spoorbeheerder de monteurs onder veilige omstandigheden hun werk willen laten doen.

Reparaties

De aannemers van ProRail proberen het spoor zo snel mogelijk vrij te maken, zodat er zo snel mogelijk weer treinen kunnen rijden. Met name de regionale vervoerders hopen morgenochtend te kunnen opstarten. Wanneer dit morgen zal zijn, is volgens ProRail op dit moment nog niet duidelijk.

Green City Trip

De internationale trein Green City Trip met Praag als eindbestemming zou vrijdagavond wel vertrokken zijn vanuit Breda. De trein heeft een vertraging opgelopen van ongeveer zes uur. Gezien de vele stremmingen op het spoor is de kans aannemelijk dat de trein nog meer vertraging zal oplopen.

Het advies is om de reisinformatie via de NS en ProRail in de gaten te houden.