Rover dringt aan op inbouw van toiletten in treinen Merwedelingelijn

Rover: Toiletten moeten ook in de treinen op de Merwedelingelijn (Foto: Treinenweb/Clayweb)
Rover: Toiletten moeten ook in de treinen op de Merwedelingelijn (Foto: Treinenweb/Clayweb)

Reizigersvereniging Rover dringt regionale vervoerders erop aan om alsnog een toilet in hun treinen te laten bouwen, indien die nog ontbreekt. Er zijn in Nederland nog enkele regionale spoorlijnen waarin een toilet in de trein ontbreekt.

Aldo Markus van Rover pleit daarom nog eens bij de Provinciale Staten van Zuid-Holland dat er toiletten in de R-NET treinen van Qbuzz op de Merwedelingelijn tussen Geldermalsen en Dordrecht rijden moeten komen. Volgens Rover heeft Markus heeft eerder tijdens een commissie Bereikbaarheid en Energie van de provincie Zuid-Holland spreektijd gehad om de noodzaak van toiletten op de Merwedelingelijn te benadrukken. "Denk daarbij aan mensen met blaas- en darmproblemen. Denk daarbij ook aan zwangere vrouwen. Denk aan mensen die met kleine kinderen onderweg zijn. Eigenlijk iedereen die onderweg is, kan een toilet nodig hebben." liet hij weten.

Steeds minder toiletloze treinen

In Nederland zijn er steeds minder treinen zonder toilet. Aankomend voorjaar zijn alle treinen van de NS voorzien van een sanitaire voorziening. Inmiddels heeft de vervoerder al een groot deel van de SLT Sprinters voorzien van een toilet, en ook zullen alle oudere SGMm-Sprinters waarvan er ook een aantal geen toilet heeft (de twee-delige stellen) vanaf medio december buiten dienst gaan, hoewel dit vanwege ouderdom is.

Bij de regionale spoorlijnen zijn het alleen de provincies Gelderland (Arriva en Connexxion) en Zuid-Holland (R-NET onder vlag van Qbuzz) waar de treinen niet, of een deel daarvan, van een toilet voorzien zijn. In zijn pleidooi roept hij de provincie Zuid-Holland op om actie te ondernemen. Tijdens zijn spreekmoment bracht Markus enkele creatieve oplossingen naar voren, zoals de aanschaf van oude tweedehandstreinen, of het over nemen van treintoiletten van Nederlandse of buitenlandse spoorwegmaatschappijen. Daarnaast adviseerde hij ook om de kilometerheffing licht te verhogen zodat er toiletten gerealiseerd kunnen worden. Al eerder is dit in Twente uitgevoerd door de heffing voor tien jaar te verhogen. Rover benadrukt dat zij destijd geen enkele klacht van reizigers over ontvangen hebben.