NS test nieuwe innovaties tegen vernielingen door graffiti

In 2020 heeft de NS 10 miljoen euro schade geleden door vernieling door graffiti. (Foto: Pixabay)
In 2020 heeft de NS 10 miljoen euro schade geleden door vernieling door graffiti. (Foto: Pixabay)

De NS is een test gestart om met nieuwe slimme innovaties de vernieling van materieel en infrastructuur door graffiti tegen te gaan. In deze aanpak staat het verzamelen van zoveel mogelijk informatie en het vroegtijdig ontdekken centraal.

De meeste graffiti wordt aangebracht daar waar treinen stil staan op de opstelterreinen. Om daar vroegtijdig te kunnen ontdekken dat er iemand op het terrein is en graffiti gespoten wordt, worden de camera's, sensoren en een drone getest.

Nieuwe meld-app

In de strijd tegen de vandalisme heeft NS ook een nieuwe app voor medewerkers ontwikkeld. Zo kunnen zij bij het zien van graffiti meteen melding doen waarna die direct in een speciale databank worden bewaard. Zo kan de NS een melding automatisch koppelen aan de logistieke data van onze treinen. Om zo bijvoorbeeld de vermoedelijke pleegplaats te achterhalen en gerichter beveiliging in te kunnen zetten, en om vandalen en vernielingen met elkaar in verband te brengen.

Slimme camera's, sensoren en een drone

Bij de proef worden er ook slimme camera's ingezet die bij het zien van beweging een signaal afgeven. Maar ook worden er sensoren gebruikt die beweging, geluid van een spuitbus en het vrijkomen van drijfgassen waarnemen. Ook wordt er getest om een drone in te zetten om beelden te kunnen maken. Deze drone zal heimelijk verborgen zitten in een kliko-container die op het terrein staat. Zodra de meldkamer de drone activeert vliegt deze uit zijn 'mobiele hangar' waarbij de drone op afstand de vandalisten in het vizier kan hebben. Op deze manier moet het makkelijker zijn voor beveiliging om de daders op te kunnen pakken, zowel 's nachts als overdag.

Databank

Door het verzamelen en combineren van alle beschikbare informatie ontstaat een landelijke graffitidatabank die inmiddels bestaat uit ruim 2 miljoen foto’s. Met als doel: inzicht krijgen in alle graffiti op onze treinen, vermoedelijke pleegplaatsen en dit linken aan de mogelijke vandalen. Zodat als er iemand betrapt wordt, iemand ook bestraft kan worden op eerdere vernielingen. Zo blijft geen streep graffiti onopgemerkt. Tegenover De Telegraaf meldt de NS dat ze ook een zaak hebben aangespannen tegen een persoon die verantwoordelijk is voor vernielingen aan treinen. Deze persoon zou volgens de NS inmiddels een claim van 500.000 euro aan zijn broek hebben hangen. "We gaan daarbij echt tot het gaatje, dus iedereen is gewaarschuwd", benadrukt Frank Reitsma, directeur van NS Security.

In 2020: tien miljoen euro schade

De aanleiding is een toename van vernieling van onze treinen met graffiti. In 2020 is ruim 142.000 vierkante meter graffiti aangebracht op de buitenkant van onze treinen, wat gelijk staat aan twintig voetbalvelden. Dit is volgens de vervoerder een toename van 65 procent sinds 2015.

Graffiti zorgt volgens de NS in de eerste plaats voor toenemende hinder voor reizigers: treinen moeten van het spoor voor schoonmaak en zijn daardoor niet inzetbaar. Ook heeft het invloed op het gevoel van veiligheid. Een trein die heel en schoon is, voelt voor reizigers prettiger. De vernielingen door graffiti kostte NS in 2020 meer dan 10 miljoen euro.