Duitse Hermann-Hesse-Bahn kiest voor batterij-aangedreven Siemens Mireo

De batterijversie van de Siemens Mireo (Foto: Siemens)
De batterijversie van de Siemens Mireo (Foto: Siemens)

De Duitse Hermann-Hesse-Bahn, die de verbinding met het Zwarte Woud is, heeft een bestelling gedaan voor de Siemens Mireo. Het gaat om de batterijaangedreven versie die in 2023 al moet gaan rijden op het traject Renningen - Weil der Stadt - Calw.

Hoewel vijf jaar geleden de plannen eerst lagen om de bestaande dieseltreinen (Regio Shuttles) door waterstoftreinen te vervangen, is er op dit moment toch besloten om te investeren in batterijtechnologie voor de aandrijving. Op 10 oktober maakte de SFBW (Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg) de aankoop bekend. Dit betekent dat de Hermann-Hesse-Bahn dezelfde batterijtreinen krijgt als de Ortenau S-Bahn. De treinstellen zullen een uitbreiding zijn op het vorig jaar getekende contract van de Ortenau S-Bahn.

Het gaat om drie extra treinstellen die ingezet zullen worden op het traject Renningen - Weil der Stadt - Calw. Omdat een deel van dit traject nog niet geëlektrificeerd is bieden de batterijtreinen een prima uitkomst. De treinstellen zullen verder worden voorzien van ETCS op level 2, en plaats bieden aan 120 reizigers. Alle stellen zullen hun onderhoud krijgen bij SWEG in Offenburg.

Lees ook onze reportage: Mireo, de machtige opvolger van de Desiro