Nieuwe cao-onderhandelingen bij Deutsche Bahn vastgelopen

De staking in Duitsland zal worden voortgezet (Foto: DelftTrains)
De staking in Duitsland zal worden voortgezet (Foto: DelftTrains)

De Deutsche Bahn heeft een nieuw aanbod aan de machinistenvakbond GDL gedaan om de staking af te wenden, maar tot nu toe nog zonder resultaat. Het treinverkeer bij de oosterburen ligt daarom nog steeds grotendeels plat.

De staking is de derde in korte tijd waarbij er momenteel in totaal 12 dagen het werk neergelegd is. De eerste tweedaagse staking vond plaats vanaf 11 augustus, waarbij de reizigerstreinen een dag later hinder ondervonden door de werkonderbreking. De tweede staking vond plaats op 23 en 24 augustus. In beide gevallen was ook het internationaal reizigersvervoer naar en via Duitsland gehinderd: Zo reed de Nightjet niet, en reed de Intercity Berlijn niet verder dan Bad Bentheim. De ICE naar Basel reed toen maar tot Keulen. In totaal reed toen maar een kwart van de langeafstandstreinen.

Het goederenvervoer is vanaf afgelopen woensdag tot volgende week dinsdag stilgelegd. Vanaf vandaag zal het reizigersvervoer, en ook het internationale vervoer hinder ondervinden van de werkonderbreking.

Vastgelopen

De Deutsche Bahn heeft voorgesteld om de lonen volgend jaar januari met 1,5 procent te verhogen en in maart 2023 nog eens met 1,7 procent. De vakbond vindt dit voorstel te mager en ziet graag dat de eerste loonsverhoging nog in dit jaar plaats moet vinden, waarbij er een bonus van 600 euro wordt uitbetaald vanwege de coronaperiode. Ook moet de tweede loonsverhoging van minimaal 1,8 procent in 2022 plaatsvinden stelt de vakbond voor. Bondskanselier Angela Merkel heeft gezegd dat er snel een "duurzame oplossing voor alle partijen wordt gevonden."