Vier Franse regio's schaffen waterstoftreinen aan

Een conceptfoto van de Alstom Coradia Polyvalent (Foto: Alstom)
Een conceptfoto van de Alstom Coradia Polyvalent (Foto: Alstom)

Vier regio's in Frankrijk hebben Alstom een order bijgeplaatst voor de levering van hybride waterstoftreinen. Het is de eerste order van deze treinsoort op het Franse spoor.

Het bedrijf SNCF Voyageurs heeft namens de vier regio's Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est en Occitanie gekozen voor twaalf hybride waterstof-elektrische Régiolis-treinen uit de Coradia Polyvalent-lijn. In totaal is deze opdracht bijna 190 miljoen euro waard. De vier-delige treinen hebben een actieradius van maximaal 600 kilometer op niet-geëlektrificeerde sporen. Met 218 zitplaatsen en hetzelfde comfort biedt de trein straks dezelfde eigenschappen als de diesel-elektrische versie.

CO2 vermindering

De doelen die de energietransitie voor ogen heeft, namelijk de uitstoot van broeikasgassen en geluidsoverlast verminderen, komen met deze primeur in Frankrijk nog dichterbij. Ook de Franse overheid draagt hieraan bij, bijvoorbeeld met het waterstofplan dat zij in juni 2018 heeft geïntroduceerd. Bovendien past deze stap volledig bij het PlaneTER-programma van SNCF. De Franse spoorwegmaatschappij wil hiermee de regionale mobiliteitsoplossingen van SNCF Voyageurs verduurzamen, in de overtuiging dat het uitbreiden van het aantal regionale sneltreinen (TER's) leidt tot aanzienlijk minder CO2-uitstoot.

Ook anderen regio's in Frankrijk hebben al aangegeven geïnteresseerd te zijn in deelname aan het project.

"Alstom is er met name trots op dat het, samen met SNCF Voyageurs en de regio's Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est en Occitanie, bij kan dragen aan een schonere en duurzamere mobiliteitsoplossing. Alstom is 's werelds eerste spoorwegbedrijf dat een waterstoftrein op de markt brengt en de technologie hierachter beheerst", vertelt Jean-Baptiste Eyméoud, President van Alstom France. "Die kennis komt tot uiting in de iLint, een trein die het bedrijf ontwikkeld heeft voor de Duitse markt". De iLint is de afgelopen paar jaar ook door andere landen uitgetest die interesse in de regionale trein hebben getoond. Daarnaast wordt de waterstof-techniek ook ingezet bij de Alstom Coradia Stream (het platform van de ICNG van NS), waarbij er voor Italië een waterstof-variant van ontwikkeld wordt.

"Met deze order introduceren we een nieuwe spoorwegoplossing met nul directe uitstoot en zetten we een historische en concrete stap richting een schone mobiliteit. Waterstof is uitgegroeid tot een tastbare oplossing die regio’s helpt hun energietransitie te realiseren", vertelt Christophe Fanichet, CEO van SNCF Voyageurs.

Coradia Polyvalent

In Frankrijk is de Coradia Polyvalent sinds 2011 een veelgeziene verschijning op het spoor. In totaal zijn er 400 hybride dieselelektrische en volledig elektrische Coradia Polyvalent-treinen aangeschaft.

Met de ontwikkeling en productie van Coradia Polyvalent-treinen zijn meer dan 2.000 banen in Frankrijk gemoeid, zowel bij Alstom als zijn leveranciers. En van de vijftien Alstom-locaties in Frankrijk zijn er zes bij dit project betrokken: Reichshoffen (Bas-Rhin) voor het ontwerp en de assemblage, Ornans (Doubs) voor de motoren, Le Creusot (Saône-et-Loire) voor de draaistellen, Tarbes (Hautes-Pyrénées) voor de tractieketens, Villeurbanne (Rhône) voor de boordelektronica en Saint-Ouen (Seine-Saint-Denis) voor het ontwerp.