NS wil machinist verantwoordelijk maken voor vertrekken van Airport Sprinter

Een SNG Sprinter op het spoor rond Amsterdam (Foto: Rob Dammers)
Een SNG Sprinter op het spoor rond Amsterdam (Foto: Rob Dammers)

De NS heeft het voornemen om vanaf 2023 een speciale Airport Sprinter in te zetten tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp. In deze Sprinters is het de bedoeling dat de machinist verantwoordelijk zal zijn voor het sluiten van de deuren. Normaal is dit een taak voor de hoofdconducteur.

De Airport Sprinter die zal gaan rijden zal acht keer per uur gaan pendelen waarmee er elke 6 tot 9 minuten een verbinding tussen de hoofdstad en de luchthaven ontstaat. Om de machinist ook verantwoordelijk te maken voor het vertrekproces moet de rit met de trein met een fractie versneld worden, waarmee er ook nog een stipter de dienstregeling gereden kan worden. Momenteel doet de Sprinter er 17 á 18 minuten over. Met de nieuwe Airport Sprinter moet dit met een minuut verkort worden.

Airport Sprinter

Voor de nieuwe pendeltrein zal de NS hoogstwaarschijnlijk de SNG Sprinter inzetten. Voor dit doeleinde is het de bedoeling dat een deel van deze serie treinen voorzien wordt van technische aanpassingen zodat de machinist kan zorgen voor een veilig vertrekproces. Zo moeten er onder meer camera's aan de buitenzijde bevestigd worden, en moet de machinist een knop hebben om de deuren te sluiten.
De NS wil de techniek en het bijbehorende proces zorgvuldig testen. "Dit doen we door middel van een reeks experimenten en testritten, waarbij veel aandacht wordt besteed aan de interactie tussen mens en techniek. De uitkomsten hiervan nemen we mee in de implementatie", aldus het spoorbedrijf

NS wil de techniek en het bijbehorende proces zorgvuldig testen. “Dit doen we door middel van een reeks experimenten en testritten, waarbij veel aandacht wordt besteed aan de interactie tussen mens en techniek. De uitkomsten hiervan nemen we mee in de implementatie", meldt het spoorbedrijf.

Langer onderweg met de intercity

Ondanks de Sprinter een fractie sneller wordt, zullen veel reizigers tussen Amsterdam Centraal en Schiphol langer onderweg zijn. Dat komt doordat reizigers nu vijf keer per uur de Intercity Direct vanuit Amsterdam kunnen nemen, die in de toekomst enkel Amsterdam Zuid als beginpunt zal hebben. Wel benadrukt de NS dat er in de toekomst extra treinen zullen rijden tussen Amsterdam Sloterdijk, Lelylaan en de luchthaven. Momenteel is dit 6 keer per uur, maar straks wordt dit met de nieuwe Airport Sprinter zelfs 10 keer per uur.

Werkzaamheden sporen rond Amsterdam Centraal

Over een paar jaar gaan ingrijpende werkzaamheden op en rond Amsterdam Centraal van start. Van deze vernieuwing zal de Airport Sprinter uiteindelijk moeten gaan profiteren. Door de inzet van de Airport Sprinter houdt de NS tijdens de verbouwing de dienstregeling op peil en Amsterdam en Schiphol bereikbaar. De Sprinters vertrekken acht keer per uur vanaf een vast perron op zowel station Schiphol Airport als Amsterdam Centraal en bieden reizigers met een gelijkvloerse instap een comfortabele snelle verbinding.

Ook worden onder andere de perrons en trapopgangen verbreed door de tussensporen, die nu niet aan een perron liggen, weg te halen.

Vakbond VVMC

Vakbond VVMC heeft zorgen geuit over de uitkleding van de taken van de conducteur: "Wat blijft er straks nog over van de functie en op welke treinen hebben we straks nog een HC (hoofdconducteur, red.)? Mochten er nog mensen zijn die dachten dat het allemaal wel zou meevallen dan is dit het moment om te ontwaken en alle alarmbellen te laten rinkelen. Dit is het begin van het einde van de HC-functie zoals we die nu nog kennen".

De NS benadrukt dat de hoofdconducteur niet zal verdwijnen, en dat er meer ruimte ontstaat voor het verlenen van service.