VolkerRail koopt oude NS locomotieven voor elektrische tractie

De overdracht van de locomotieven van NS aan VolkerRail (Foto: VolkerRail)
De overdracht van de locomotieven van NS aan VolkerRail (Foto: VolkerRail)

Veel oude afgeschreven elektrische locomotieven uit de 1700-serie van de NS krijgen steeds vaker een plek bij andere vervoerders. Afgelopen dinsdag heeft onderhoudsbedrijf VolkerRail drie elektrische treinen uit deze serie overgekocht. Bij de overname zijn er nog drie andere locomotieven overgenomen die gebruikt worden voor het afstaan van reserveonderdelen.

De aankoop is gedaan voor de 1732, 1743 en 1778. De eerste twee waren al incompleet en zullen in de werkplaats van VolkerRail compleet gemaakt worden met onderdelen van de locomotieven 1733, 1749 en 1762.

Hogere rijsnelheid en besparing op CO2

VolkerRail ziet met de elektrische tractie een mooie aanvulling in het kader van besparing op CO2 en stikstof. Ook zal er met de elektrische inzet straks een hogere rijsnelheid behaald worden wat efficiënter is voor de huidige krappe dienstregelingen.

Tijdens werkzaamheden aan het spoor waarbij de bovenleiding spanningsloos is geschakeld, kan de huidige BR203-diesellocomotief de tractie voor de werktreinen verzorgen. Door deze te combineren met de elektrische 1700-locomotief kan buiten de buitendienststellingen toch elektrisch gereden worden waardoor er een soort hybride variant wordt samengesteld.

De komende tijd worden er in ieder geval twee elektrische locomotieven gereed gemaakt door de werkplaats van VolkerRail in Dordrecht. Ook zal het onderhoudsbedrijf een eigen opleiding opzetten voor de machinisten voor het gebruik van de elektrische tractie.