Alstom haalt grote order binnen voor 27 waterstoftreinen in Duitsland

In Duitsland zullen in de toekomst meer waterstoftreinen gaan rijden. De regio Rhein-Main heeft een order bij Alstom gedaan voor 27 treinen van het model iLint. Dit is voor de Franse treinbouwer tot nu toe de grootste order voor de levering van waterstoftreinen.

De inzet van de treinen in de regio wordt uitgevoerd door de Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV). De waterstoftreinen kunnen 1.000 kilometer op een gevulde tank rijden, en zijn daarbij zeer geschikt voor regionale lijnen.

Inzet

De treinstellen zijn geschikt voor ongeveer 160 reizigers. De order heeft een waarde van 500 miljoen euro. Omgerekend zou het uitkomen 18 miljoen euro per treinstel. Ter vergelijking kost een Sprinter-trienstel van de NS ongeveer 4,5 miljoen euro. Naast de levering omvat het contract ook de bouw van een speciaal tankstation voor de treinstellen, en het onderhoud van de treinen. De waterstoftreinen zullen worden ingezet op de lijnen RB 11 (Frankfurt-Höchst – Bad Soden), RB12 (Frankfurt-Königstein), RB15 (Frankfurt – Bad Homburg – Brandoberndorf) en RB16 (Friedrichsdorf – Friedberg). Vanaf december 2022 zullen de treinen gaan rijden.

Order voor Nedersaksen

De levering aan RMV is de tweede grote order voor waterstoftreinen in Duitsland. Al eerder vond er al een order plaats voor de Duitse deelstaat Nedersaksen. Zij bestelden in 2017 een aantal van 17 iLint treinen bij Alstom. De treinen zullen vanaf december 2021 worden ingezet, terwijl er momenteel al twee prototypes rijden sinds het najaar 2018 op de trajecten tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude ingezet worden. Met het gebruik van waterstoftreinen zal in 2022 het hoofdstuk van de dieseltreinen die in deze regio rijden, worden afgesloten.

Proefinzet in Europa

In maart 2020 voltooide de Coradia iLint succesvolle tests op de 65 kilometer lange spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden, waarmee de trein zich presenteerde op betrouwbaarheid en met dezelfde prestaties als de dieseltreinen, maar dan zonder uitstoot en met minder lawaai. Aan het eind van september presenteerde de provincie Groningen het onderzoeksrapport over de inzet van waterstoftreinen. Hoewel de provincie tevreden terugkijkt op de proefritten van de iLint, is er nog enige onduidelijkheid over de toekomstige inzet. Volgens de provincie speelt de financiering een grote rol.

Ook de Oostenrijkse ÖBB test op dit moment de Coradia iLint uit op haar regionale spoorlijnen in het zuiden van hun land. Volgens hun zouden de treinen in de toekomst de bestaande dieseltreinen kunnen vervangen. De proef vindt plaats in de reizigersdienst en duurt tot eind november.