Provincie Groningen gaat dieseltrein vervangen door waterstoftrein

De iLint van Alstom in februari tijdens een publieksdag in Groningen (Foto: Klaas Halbersma)
De iLint van Alstom in februari tijdens een publieksdag in Groningen (Foto: Klaas Halbersma)

De waterstoftrein is een volwaardig alternatief voor de dieseltrein die op dit moment in onze provincie rijdt. Dat blijkt uit de proef met een waterstoftrein van Alstom en ProRail die begin dit jaar plaatsvond op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden

De resultaten waren positief te noemen, dat de provincie en betrokken partijen waterstoftreinen willen inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen. Dit kan bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal of Duitsland (Wunderline), laat de Provincie Groningen in een persbericht weten.

Testritten

De iLint-waterstoftrein is in februari van dit jaar twee weken lang uitvoerig getest. De testritten vonden 's nachts plaats met een personentrein zonder passagiers. Hierbij is de stop- en sneltreindienstregeling meerdere keren getest evenals de detectie op de baan, zoals het veilig passeren van een overweg, en de voertuigstabliteit bij wissels. De trein reed volgens dienstregeling. Het brandstofverbruik, optrekken en remmen verliepen zonder problemen. Het tanken met waterstof ging sneller dan verwacht en is veilig uit te voeren. Een waterstoftrein bleek ook nog eens bijna 50 procent stiller dan de huidige dieseltrein. Daarnaast is er ook een proef gedaan met het wegslepen van de trein, voor het scenario dat er storingen zouden optreden.

Bekijk ook: Proefritten met de Coradia iLint tussen Groningen en Leeuwarden

Tanken

"Het tanken met waterstof is veilig uit te voeren", meldt het rapport. "Het testen van het tankproces toont aan dat het vullen van de tanks met een mobiele tankinstallatie mogelijk is op basis van het drukverschil tussen de waterstof trailer en de trein, zonder gebruik van een compressor. Met meer voorbereidingstijd had andere apparatuur kunnen worden toegepast en was een hogere vuldruk en waarschijnlijk kortere vultijd mogelijk geweest. De nieuwe treinen kunnen met een nieuw en permanent vulstation in ongeveer 15 minuten worden bijge-vuld. Gedurende de test is er door de trein circa 225 km per nacht gereden. Elke test-nacht werd het H2-verbruik gemeten. Met een volle tank kon de trein ongeveer 1.000 km rijden."

Geen uitstoot en geluidsoverlast

De provincie en de betrokken partijen, waaronder Arriva, willen de treinen in Noord-Nederland laten rijden zonder dat ze CO2 uitstoten. Het rapport concludeert dat de waterstoftrein daar een goede oplossing voor is, zonder dat daarvoor hoeft worden geïnvesteerd in bovenleidingen.

Daarnaast omschrijft het rapport ook dat de treinen minder geluid produceren dan een dieseltrein. Uit metingen is er sprake van 2 tot 3 dB tijdens een rit tussen de 80 en 110 kilometer per uur. Daarnaast is treinfabrikant Alstom ook bezig met het ontwikkelen van nieuwe technieken die nog eens de geluid met 2 tot 3 dB kunnen dempen.

Voorlopig nog dieseltreinen

Met de intrede van de waterstoftrein zullen de dieseltreinen voorlopig nog niet helemaal uit het zicht van het Noordelijke spoor verdwijnen. Momenteel is Arriva in Noord Nederland in samenwerking met Stadler al bezig om de bestaande GTW-treinen om te bouwen waarbij er naast een nieuw interieur ook een batterij op het dak geplaatst wordt zodat de trein bij het optrekken en afremmen CO2 kan besparen. Ook heeft Arriva WINK-treinen bij Arriva besteld die net als de GTW van batterijen worden voorzien. De verwachting is dat de WINK-treinen vanaf december zullen rijden, maar mogelijk zou dit vanwege de Coronapandemie vertraging hebben opgelopen. Op dit moment zijn er vier stellen in Nederland voor testritten en opleidingsdoeleinden.

Lees ook: De Alstom iLint waterstoftrein van binnen bekeken