Deutsche Bahn en SBB starten gezamelijk nieuwe treinverbindingen

Een Giruno van de SBB in het Zwitserse Erstfeld (Foto: Kecko)
Een Giruno van de SBB in het Zwitserse Erstfeld (Foto: Kecko)

De Deutsche Bahn en Zwitserse vervoerder SBB hebben bekend gemaakt dat ze hun internationale treindienst tussen Duitsland en Zwitserland op middellange termijn uit zullen breiden. De vervoerders starten een directe verbinding van Hamburg naar het Zwitserse Ticino en Wallis. Met de nieuwe treindienst moet de reisduur korter worden.

De vraag naar internationaal treinverkeer tussen Duitsland en Zwitserland is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen: alleen al het aantal reizigers aan de grensovergang van Bazel is de afgelopen vijf jaar met meer dan 25 procent gestegen. Tegen de achtergrond van het toenemende belang van klimaatbescherming kan worden aangenomen dat deze trend naar milieuvriendelijk reizen per spoor zal doorzetten. Ondanks de huidige uitdagingen van de coronacrisis zijn de twee spoorwegbedrijven DB en SBB er dan ook van overtuigd dat er op middellange en lange termijn een groot groeipotentieel is in het spoorverkeer tussen Duitsland en Zwitserland. Daarom hebben beiden donderdag een intentieverklaring ondertekend.

Verkorting van reistijd

Met de uitbreiding van de dienst zal SBB ook de nieuwe Giruno-hogesnelheidstreinen inzetten tussen Zwitserland en Duitsland, en ook Duitsland zal de ICE-4 in gaan zetten. De ICE-4 wordt ingezet op het traject de lijn Dortmund - Keulen - Basel. De Giruno zal gaan rijden op het traject Hamburg - Basel - Lugano en in de toekomst ook naar Milaan. De reistijd tussen Frankfurt en Zürich wordt met 20 minuten teruggebracht tot 3 uur en 40 minuten.

Met de nieuwe dienstregeling vanaf december dit jaar wordt het aanbod naar München uitgebreid van 6 naar 12 verbindingen per dag. De reistijd van Zürich naar München wordt vergeleken met vandaag met 40 minuten verkort tot 4 uur. In een verdere uitbreidingsstap wordt de reistijd met nog eens 30 minuten teruggebracht tot een reistijd van 3 uur en 30 minuten.

Richard Lutz, CEO van Deutsche Bahn, reageert enthousiast: "We willen het reizen met de trein in Europa gemakkelijker maken voor onze klanten. De trein biedt grote voordelen op het gebied van reistijd en comfort, en het klimaatdebat blijft hem een ​​boost geven. Daarom vertrouwen we op de verdere ontwikkeling van het internationale verkeer."