Kamervragen over verdwijnen directe intercity Amersfoort - Amsterdam Centraal

Ophef over verdwijnen directe intercity Amersfoort - Amsterdam Centraal (Foto: Marek Mahut)
Ophef over verdwijnen directe intercity Amersfoort - Amsterdam Centraal (Foto: Marek Mahut)

Afgelopen week werd bekend dat de directe intercity tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal in 2029 wordt geschrapt. Kamerlid Stieneke van der Graaf (CU) heeft Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Van Veldhoven. Ook reizigersorganisaties zoals Rover hebben verontrust gereageerd.

Van der Graaf (CU) wil weten waarom dit besluit is genomen en hoeveel reizigers erdoor worden getroffen. Daarnaast wil het Kamerlid weten hoe wordt voorkomen dat dit besluit ook andere landelijke verbindingen en verbindingen over de grens, zoals de Amsterdam – Berlijn, onder druk zet.

Stieneke van der Graaf: “Het besluit om de directe intercity van Amersfoort naar Amsterdam Centraal te laten vervallen heeft mij – en de reizigers – verrast. Bijna elke dag maken honderden studenten en andere reizigers gebruik van deze verbinding.”

70.000 reizigers versus 1500

Van Veldhoven stelde op Twitter dan 70.000 reizigers profiteren van de OV SAAL plannen, en dat er slechts 1500 reizigers op achteruit zouden gaan. Waarschijnlijk gaat de bewindsvrouw er vanuit dat een deel van de reizigers die nu naar Centraal reizen, evengoed naar Zuid kunnen reizen. De getroffen reizigers naar Amsterdam Centraal zijn straks afhankelijk van sprinters en zijn daardoor langer onderweg.

Volgens Van der Graaf krijgt de bereikbaarheid van de regio Amersfoort een flinke klauw. “De gemeente Amersfoort en de provincie Utrecht hadden daarom bovendien betrokken moeten worden bij dit besluit. Wat de ChristenUnie betreft is er meer ambitie nodig op het gebied van openbaar vervoer en moeten we meer investeren in kortere reistijd en capaciteitsuitbreiding.”

Ophef

Overigens is er niet alleen in Amersfoort ophef ontstaan over de plannen van de staatssecretaris. Ook in Weesp is de lokale politiek teleurgesteld. Plannen om de sporen uit te breiden van zes naar acht gaan niet door, omdat volgens de staatssecretaris de huidige capaciteit toch voldoet. Ook Rover-directeur Freek Bos keurt de plannen niet goed: "Reizigers tussen Noord- of Oost-Nederland en Amsterdam Centraal zullen hierdoor straks niet alleen langer onderweg zijn, ook blijven drukke treinen in de spits straks een probleem".

Bron: Treinreiziger