Miljardeninvestering nodig voor openbaar vervoer Zuid-Nederland

Er is een miljardeninvestering nodig voor het openbaar vervoer in Zuid-Nederland (Foto: VirtualSteve)
Er is een miljardeninvestering nodig voor het openbaar vervoer in Zuid-Nederland (Foto: VirtualSteve)

Voor het openbaar vervoer in Zuid-Nederland is de komende twintig jaar zeker 3,5 miljard euro nodig, stellen de provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland. Er moet volgens hun meer worden geïnvesteerd in knooppunten en de spoorinfrastructuur.

Op verzoek van staatssecretaris Stientje Van Veldhoven hebben de provincies samen met onder meer gemeenten, bedrijfsleven en vervoersbedrijven gekeken naar de behoeften in de regio. Op 8 oktober zal er een voorstel aan de Staatssecretaris worden aangeboden tijdens een landelijk overleg over het openbaar vervoer. Ook andere provincies van Nederland zullen tijdens deze bijeenkomst hun wensen voor hun regio's bekend maken. In november moeten er concrete afspraken over worden gemaakt.

Extra spoor en betere dienstregeling

Zo is er voor onze zuidelijke provincies de wens dat er flink geïnvesteerd wordt in het spoor rond Eindhoven en 's-Hertogenbosch waarin er op korte termijn een miljard euro wordt neergelegd. Ook het spoornetwerk in Limburg moet beter worden benut en zou Zeeland een betere dienstregeling moeten krijgen voor betere verbindingen met Brabant en de Randstad. Al eerder kwam de FMH, een federatie van verschillende vervoerders, al met plannen om het ov-netwerk in Zeeland te verbeteren met vier treinen per uur en een speciale RegioSprinter. Momenteel rijdt er twee keer per uur een intercity naar Vlissingen, en moeten reizigers naar Brabant overstappen in Roosendaal. "Wij vinden dat reizigers naar en van Zeeland kortere reistijden verdienen”, schreef de FMN-bedrijven in maart van dit jaar in hun plan.

Ook zou er 2,5 miljard euro moeten worden neergelegd voor een extra spoor tussen Breda en Tilburg en Gent en Terneuzen. In 2018 is al gebleken dat een treinverbinding tussen beide plaatsen kansrijk zou zijn, en dagelijks 2.000 tot 3.000 reizigers kan trekken. Momenteel ligt het spoor er al voor een deel, en wordt het enkel gebruikt voor goederentreinen.

Naast verbeteringen aan de dienstregeling en de spoorinfrastructuur pleiten de provincies ook om nog eens 2,8 miljard euro beschikbaar te stellen voor betere busverbindingen in Zuid-Nederland, voor een lijn van Rotterdam via Zeeland naar Gent en tussen Breda en Utrecht.