Ook Tweede Kamer geeft NS alleenrecht voor hoofdrailnet

Bij de NS hebben zich al 10.000 reizigers gemeld voor een vergoeding vanwege de treinstoring eerder deze maand. (Foto: Treinenweb)
Bij de NS hebben zich al 10.000 reizigers gemeld voor een vergoeding vanwege de treinstoring eerder deze maand. (Foto: Treinenweb)

De Tweede Kamer heeft toegezegd dat de NS ook na 2024 het alleenrecht krijgt op het hoofdrailnet. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) wil dit recht aan de NS gunnen, zodat andere vervoerders geen aanspraak kunnen maken de concessie of delen daarvan.

Afgelopen woensdag vond er een kort geding plaats welke was aangespannen door de vervoerders Arriva, Transdev (Connexxion), Keolis, Qbuzz en EBS. Volgens hun is de onderhandse gunning voor de exploitatie van het hoofdrailnet aan NS juist in strijd met de Europese regelgeving. De Staatssecretaris heeft beweerd dat een onderhandse gunning, of het direct toekennen, onder bepaalde voorwaarden wel degelijk mogelijk is. De voorwaarden hiervoor is dat dit voor maximaal 10 jaar geldt, en dat er na vijf jaar een evaluatie plaatsvindt.

Voordat de gunning plaats kan vinden, moet er eerst nog een inschatting van de kosten en de baten komen. Ook zal het kabinet in 2022 bekend maken aan welke eisen de NS moet voldoen voordat het de gunning krijgt.

Diverse andere partijen hebben hun zorgen geuit. Zij vrezen dat de betrouwbaarheid van de dienstregeling in het geding komt als meer partijen op het hoofdrailnet gaan rijden. Volgens hun is Nederland is hier gevoelig voor vanwege het drukke spoornetwerk.

De Kamer vindt net als de staatssecretaris dat de NS over het algemeen goed presteert. Eerder sprak Van Veldhoven ook al uit dat de keuze op de NS viel "uit oogpunt van kwaliteit en stabiliteit". Een open aanbesteding zou volgens haar "complex en risicovol" zijn, waar uiteindelijk de reiziger en de belastingbetaler de dupe van zou worden.