PvdA maakt investeringsplannen voor verbetering infrastructuur

De spoorlijn tussen Amsterdam Centraal en Schiphol (Foto: Treinenweb)
De spoorlijn tussen Amsterdam Centraal en Schiphol (Foto: Treinenweb)

De PvdA wil 10 miljard euro investeren in onder meer de Lelylijn, een snelle verbinding met Berlijn, betere verbindingen naar Bremen en Hamburg, en het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol. Dat maakte de fractie dinsdag bekend in een investeringsplan.

Met het plan waarin tot 50 miljard euro aan investeringen wordt opgenomen, moet de economie tijdens de coronacrisis overeind gehouden worden. In het plan wordt er 5 miljard euro gereserveerd voor de Lelylijn die Amsterdam en Groningen op een snellere wijze met elkaar moet verbinden. Het nieuwe spoor moet uiteindelijk de economie dichter bij elkaar brengen: "Bedrijven in Flevoland, Friesland, Groningen en Drenthe hebben baat bij de Lelylijn en het wordt aantrekkelijker om in het noorden te wonen". Het tweede plan is een investering van 2 miljard euro voor een snellere treinverbinding naar Berlijn wat al enkele jaren op de politieke agenda staat.

Meer capactieit

Om meer capaciteit in het OV van de Randstad te kunnen bieden stelt de fractie in haar plannen een investering van 1 miljard euro voor om de Noord-Zuidlijn naar Schiphol door te trekken. Op het treintraject zouden de treinen vaak uitpuilen van de reizigers, en de metro is momenteel geen snel initiatief om te reizen tussen de hoofdstad en de luchthaven.

Met een investering van 600 miljoen moet de Randstad volgens de partij een nieuw openbaar vervoer netwerk krijgen dat vergelijkbaar is met een metronet. Om dit te realiseren moet er tussen de grote steden iedere tien minuten een trein gaan rijden. Daarnaast moeten er lightrail-verbindingen komen tussen verschillende steden en dorpen. "Die kunnen vaker rijden en zorgen voor meer comfort", stelt de PvdA.

Investering

Van de 50 miljard euro ziet de fractie dat er tien miljard euro wordt gestoken in een nieuw noodpakket. Dit zou dan gereserveerd moeten worden aan gemeenten, waar veel bedrijven en organisaties in de knel zitten. Hierbij moet er worden gedacht aan bibliotheken, recreatieve trekpleisters en buurthuizen. Deze dreigen onderuit te gaan terwijl de belastingen omhoog gaan. Voor de langere termijn moet er 40 miljoen euro worden vrijgemaakt voor infrastructuur, duurzaamheid, onderwijs, handel en economie.