Rover: 'Verleng perrons voor meer capaciteit'

Het station van Rotterdam Centraal. (Foto: Treinenweb)
Het station van Rotterdam Centraal. (Foto: Treinenweb)

Met het verlengen van een aantal perrons in Almere Buiten en Rotterdam Centraal, moeten er verschuivingen in de dienstregeling worden voorkomen. Dit schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov in een adviesrapport aan NS.

De NS is van plan om vanaf september enkele wijzigingen aan te brengen in de huidige dienstregeling. Zo moeten er een aantal treinen worden verlengd op de trajecten tussen lelystad Centrum - Dordrecht en Vlissingen - Amsterdam. Om dit mogelijk te maken heeft de NS besloten om als noodgreep de verlengde treinen te laten vertrekken vanaf andere perrons, en daarbij ook de dienstregeling aan te passen. Hierdoor zal de Intercity Direct vanuit Schiphol geen directe aansluiting meer bieden op de Intercity naar Vlissingen. Daarnaast komt er op enkele trajecten ook enkele minuten reistijd bij, stelt Rover.

Rover: 'Verleng de perrons'

Rover heeft aangegeven verbaasd te zijn over de door de NS voorgestelde maatregel, terwijl de oplossing zo eenvoudig is: "Door de perrons op Rotterdam Centraal te verlengen, zou de reiziger alleen maar voordeel hebben van de langere treinen en geen nadelen van gepuzzel in de dienstregeling. Ook op station Almere Buiten zou een verlengd perron voorkomen dat er een vertragingsgevoelig proces van aan- en afkoppeling moet worden uitgevoerd op station Almere Centrum. Dat kan desnoods met een noodperronconstructie", stelt de consumentenorganisatie.

Daarnaast vraagt Rover, samen met andere consumentenorganisaties, aan NS en ProRail om ook haast te maken met andere perrons. In de toekomst zullen er langere treinen worden verwacht, waaronder de nieuwe ICNG die onder meer tussen Amsterdam en Breda zal rijden, en in tegenstelling tot de huidige getrokken treinen mogelijk zelfs gekoppeld in de dienstregeling zullen gaan rijden.