Volledige inzet van Intercity Nieuwe Generatie pas eind 2022

De aankomst van de ICNG in de NS werkplaats van Onnen (Foto: NS; video still-shot)
De aankomst van de ICNG in de NS werkplaats van Onnen (Foto: NS; video still-shot)

De volledige inzet van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is uitgesteld naar eind 2022, in plaats van december aan het eind van volgend jaar. De coronacrisis heeft een aanzienlijke impact op het productie- en testproces van de ICNG-trein.

Naar verwacht zullen pas eind 2022 alle bestaande door TRAXX getrokken rijtuigen vervangen zijn door de ICNG die dan met een topsnelheid van 200 kilometer per uur over de HSL zal rijden. Vanaf eind volgend jaar is het de bedoeling dat de eerste stellen ingezet zullen worden op het HSL-traject van Rotterdam - Breda, waarna later de ook de Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam volgt. Dat schrijft de NS in een voortgangsrapportage aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

Vertraging door de coronacrisis

De uitbraak van het coronavirus heeft gezorgd voor een vertraging in het bouw- en testproces van de trein. In februari 2020 werd de NS al geïnformeerd over de situatie met betrekking tot de crisis. Vanwege de uitbraak in China liepen er toen beperkte leveringen van grondstoffen en onderdelen vanuit Azië. Halverwege maart werd bekend dat de situatie in Europa ook nijpender werd waarbij de testritten in Tsjechië werden stilgelegd omdat personeel niet meer de landsgrens mocht passeren. Begin april werd de productie van de trein in Polen ook stilgelegd vanwege gebrek aan onderdelen, waarbij toen ook bekend werd dat ook de ontwikkeling van de software in India geraakt werd. Alstom houdt er bovendien rekening mee dat enkele leveranciers de economische klappen van het coronavirus niet aan kunnen, waarbij de bouw van de trein vertraging kan oplopen.

Wel heeft Alstom aangegeven dat ze de productie hervatten met het nemen van diverse maatregelen: Waarbij de fabricage gestart is met beperkte capaciteit. Ook hopen ze vanaf juni 2020 weer de testritten in Tsjechië te hervatten. Daarnaast zal er vaker monitoring plaatsvinden op de planning, en zal het fabriekspersoneel gebruik maken van videoverbindingen tijdens trainingen en begeleiding.

Tijdelijke snelheid

Zolang er geen volledige inzet van de ICNG mogelijk zal de dienstregeling met de moderne treinen nog uitgevoerd worden op 160 kilometer per uur in plaats van 200 kilometer per uur. De reden van de beperking is omdat het huidige materieel niet deze snelheid kan halen om de dienstregeling aan te kunnen houden. Zodra eind 2022 de ICNG volledig is ingefaseerd in de HSL-verbindingen zullen de treinen wel de topsnelheid van 200 kilometer per uur halen, en zullen de TRAXX-locomotieven met de rijtuigen op de reservebank worden geplaatst. De snelheidswinst met 200 kilometer per uur zal tussen Schiphol en Rotterdam uitkomen op 3 minuten, en tussen Rotterdam en Breda twee minuten.

Testritten

Inmiddels zijn er momenteel al twee teststellen in Nederland aangekomen. Een daarvan rijdt momenteel testritten in de Randstad, en een ander treinstel staat stil voor opleidingsdoeleinden voor werkplaatspersoneel. De komende maanden zullen er nog enkele stellen het land binnenkomen om getest te worden. Waar de eerste proefrittrein een week geleden in het Groningse Onnen aankwam, is deze trein momenteel nu vaak rond Utrecht te vinden.