NS: "SNG-trein heeft een overlevingsruimte voor machinist"

Een archieffoto van twee SNG-treinstellen (Foto: Treinenweb)
Een archieffoto van twee SNG-treinstellen (Foto: Treinenweb)

De SNG-trein (Sprinter Nieuwe Generatie) die op vrijdag 22 mei tegen een tractor met oplegger botste, waarbij de machinist om het leven kwam, heeft een overlevingsruimte in de cabine. Dit meldt een woordvoerster van de NS tegenover website SpoorPro.nl

Het treinongeluk vond op 22 mei van dit jaar plaats in het Drentse Hooghalen. De SNG-trein reed op een onbewaakte overweg in op een tractor met een oplegger. Bij de incident kwam de 58-jarige NS machinist om het leven. De hele voorkant van de trein werd door de klap totaal vernield.

Botsveiligheid

Het incident heeft tot een hoop bezorgde vragen van machinisten over de botsveiligheid, bij de vakbond VVMC geleid.  "Als je deze beelden ziet, dan vraag je je als machinist af hoe veilig deze trein is. We hebben naar aanleiding van dit ongeluk een hele rits vragen gesteld over hoe de veiligheid van de trein getest is, op welke manier dit getest is en wat daaruit is gekomen. Onze leden willen weten of ze in veilig materieel rijden. Dat is echt van belang", stelt VVMC-vakbondsleider Wil Eilert.

De NS-woordvoerster stelt dat er in de cabine van de bewuste Sprinter een overlevingsruimte is. Dit zou een van de normen zijn waar het nieuwe materieel aan moest voldoen. "Elk treintype moet worden toegelaten. We stellen veiligheidseisen aan de overlevingsruimte en vluchtroute en gebruiken daarbij de laatste normen".

Ze stelt dat de trein ook voldoet aan de juiste eisen. "De huidige geldige norm voor treinen is de norm uit 2008. In 2010 is hier een aanvulling op gekomen. In 2012 zijn verschillende aanvullende eisen gesteld naar aanleiding van het ongeval op Singelgracht. In 2013 zijn de specificaties voor het treintype SNG opgesteld. Deze specificaties voor de hele trein zijn in 2013 opgesteld op basis van de dan geldende norm uit 2008 en inzichten uit 2010 en 2012."

In 2016 heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid aanbevelingen gepresenteerd over de botsveiligheid van treinen, waarbij ook een overlevingsruimte werd aanbevolen. De raad zou dit advies toe hebben gevoegd naar aanleding van de treinbotsing bij Dalfsen in 2016 en de treinbotsing van 2012 bij het Westerpark in Amsterdam. Dit advies zou ook meegenomen moeten worden in de Europese norm voor botsveiligheid. Momenteel wordt er nog aan de invoering van deze norm nog gewerkt.

Onderzoek

Over de uitkomst en conclusies van het onderzoek naar de treinbotsing van afgelopen mei kan de NS nog niks melden. "Het is van groot belang voor alle betrokkenen dat de verschillende onderzoeken in alle zorgvuldigheid en rust kunnen plaatsvinden. We begrijpen ook goed dat er nu vragen zijn. Net als ieder ander willen wij vanzelfsprekend weten hoe dit tragische ongeval heeft kunnen gebeuren. Onze machinist was een geliefde collega, het verdriet is groot.”