Station Groningen weer bereikbaar na vier weken

Reizigers met een bestemming naar Groningen hebben de afgelopen vier weken een hoop hinder gehad op het spoor. Maar na veel verzet werk zijn de ingrijpende werkzaamheden rondom het station afgerond, en is het station weer bereikbaar. Over een lengte van vier kilometer is een hoop vernieuwd.

Zo heeft Groningen Europapark een extra perron, en is het nieuwe opstelterrein De Vork klaar voor gebruik. Vanwege deze omvangrijke werkzaamheden reden er tussen 6 mei en 3 juni geen treinen tussen Groningen - Assen en Groningen - Veendam/Weener. Reizigers moesten in deze periode gebruik maken van treinvervangend busvervoer.

"Het was een uitdagende klus”, zegt projectmanager Han Berends van ProRail namens de spooraannemers. "Er zijn ruim achtduizend diensten gedraaid om het werk aan het traject te kunnen klaren. Daarbij werd dag en nacht gewerkt. En corona maakte het er niet makkelijker op. Het houden aan de richtlijnen vroeg om discipline." Berends kijkt met trots terug op het verzette werk: "We hebben dit samen met de aannemers goed opgepakt en gezorgd dat de treinen weer volgens dienstregeling kunnen rijden nu de reizigersaantallen toenemen."

Groningen Europapark

Ook op station Groningen Europapark is extra ruimte gecreëerd voor treinen. De treinen uit Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool zullen vanaf 2022 doorrijden tot dit station. Daarvoor is de afgelopen maanden een extra overdekt perron aan de zijkant aangelegd en is er een lift aangelegd. Ook zijn de perrons 1 en 2 verlengd, waardoor er langere treinen kunnen stoppen.

Verder is er een keervoorziening aangelegd, zodat treinen op dit station kunnen keren. Bij toekomstige werkzaamheden aan het spoor kunnen treinen voortaan doorrijden tot Groningen Europapark in plaats van Assen, zodat reizigers daar vervolgens de bus kunnen pakken.

De werkzaamheden op Europapark zijn nog niet klaar. In verband met de corona-uitbraak waren niet alle materialen voor onder andere de nieuwe trap, perrontegels en terrassen op tijd beschikbaar. De materialen komen uit landen die zwaar getroffen zijn. Het perron beschikt wel over alle voorzieningen voor reizigers, maar is nog niet via de trappen bereikbaar. Reizigers kunnen vanuit de onderdoorgang wel gebruik maken van de nieuwe lift. Mindervaliden of mensen met kinderwagens kunnen het nieuwe perron ook bereiken via de hellingbaan via de Helperzoom.

Zie ook de video: Werkzaamheden Groningen Spoorzone vanuit de lucht

 

Opstelterrein De Vork

Het nieuwe de opstelterrein De Vork ligt tussen de sporen naar Assen en Zuidbroek. De werkzaamheden hiervan zijn in 2017 begonnen en vanaf nu is het opstelterrein klaar voor gebruik.

Het grote parkeerterrein voor treinen telt ongeveer 11 kilometer aan spoor waar vele tientallen treinen van zowel NS als Arriva op geparkeerd kunnen worden. Naast het stallen van het materieel zijn er ook faciliteiten om het materieel te tanken, te wassen en te onderhouden. De komende twee weken nemen Arriva en NS het terrein in gebruik. Om het opstelterrein en het achterliggende industrieterrein aan het zicht te onttrekken is naast De Vork al eerder een archeologisch wandelpark aangelegd met ondermeer een replica van een historische boerderij, die verwijst naar de archeologische vondsten in het gebied.

Vernieuwing Station Groningen

Met het nieuwe opstelterrein zullen uiteindelijk het opstelterrein naast het station van Groningen gaan verdwijnen zodat het plaats kan maken voor een vernieuwing van het station. Inmiddels zijn afgelopen maand de eerste werkzaamheden officieel gestart en is een deel van de stationskappen tijdelijk verwijderd om ruimte te maken voor de werkzaamheden, en de mogelijkheid te bieden om de kappen te restaureren. Met de verdwenen winkels in het midden van het station laat een lege aanblik tot aan . Voor reizigers zijn er momenteel alternatieve looproutes.

Lees ook: Hoofdstation van Groningen ondergaat metamorfose