Touringcarbedrijven kunnen beperkte capaciteit ov verhogen

Touringcarbedrijven kunnen de capaciteit van het ov verhogen. (Foto: Sludge G.)
Touringcarbedrijven kunnen de capaciteit van het ov verhogen. (Foto: Sludge G.)

Met ingang van 1 juni rijdt het openbaar vervoer weer een volledige dienstregeling, maar met een beperkte capaciteit. Touringcarbedrijven kunnen per direct de capaciteit van het ov verhogen. Dat zegt de branchevereniging Busvervoer Nederland.

Dat er een maatschappelijk probleem ontstaat doordat het ov op slechts 40 procent van de capaciteit kan werken, is volgens de branchevereniging duidelijk. Alleen al dat het kabinet oproept om het openbaar vervoer uitsluitend te gebruiken wanneer dit strikt noodzakelijk is, spreekt volgens de touringcarbedrijven boekdelen. Volgens de Busvervoer Nederland is er nu sprake van een ov-systeem wat niet helemaal openbaar is. "De inzet van touringcars kan helpen om het ov meer openbaar te maken” legt woordvoerder Hilbert Michel namens de touringcarbedrijven uit. “Of het helemaal lukt, weet ik niet".

Relatief voordelig

In Nederland zijn er circa 4.000 bussen. 95% van de touringcars staan nu stil, terwijl dit normaal gesproken het hoogseizoen is. De bussen kunnen door de overheid relatief voordelig worden ingehuurd: nu moet de overheid immers al bijspringen om de loonkosten van de touringcarchauffeurs te betalen. “Deze regeling is echter onvoldoende om de bedrijven overeind te houden. Werk zou in deze tijd wel een uitkomst bieden. Dan hoeven we niet mee te eten uit de staatsruif, maar kunnen we een dienst leveren”, stelt Michel

De touringcars bieden normaal gesproken grofweg 200.000 zitplaatsen. Als 40% van de zitplaatsen gebruikt mag worden, gaat het om ongeveer 80.000 zitplaatsen. Omdat bussen meerdere ritten op een dag kunnen maken, kunnen er nog meer reizigers met de touringcars mee.

Twee oplossingen

De touringcarondernemers zien twee manieren om te helpen. Zo kan de aanvullende buscapaciteit worden ingezet op momenten dat het ov-aanbod onvoldoende is ten opzichte van de mobiliteitsvraag. Met deze inzet wordt over de hele linie de ov-capaciteit vergroot. Maar ook via maatwerk kunnen de busbedrijven specifieke knelpunten oplossen of vaste stromen reizigers met dezelfde eindbestemming overnemen uit het reguliere ov-systeem.

Concreet noemt de branchevereniging het vervoer van studenten voor het onderwijs een voorbeeld van maatwerk: “Het weren van zoveel mogelijk scholieren en studenten, zoals het kabinet aan de Tweede Kamer schreef, is geen oplossing voor het komend studiejaar. Niet alle scholen of stageplekken zijn immers per fiets bereikbaar. We kunnen specifiek voor onderwijsinstellingen een goede vervoersoplossing bieden."

Financiële problemen

De touringcarbedrijven hebben de afgelopen periode al eens informeel geopperd om de touringcars in te gaan zetten in het ov, tot nu toe zonder resultaat. Daarom heeft de branchevereniging nu het ministerie formeel aangeschreven. Reizigersvereniging Rover pleit al langer om bijvoorbeeld touringcars in te huren, om zo maximaal capaciteit te creëren.

Mochten de touringcars werkloos aan de kant blijven staan, dan breken er zware tijden aan voor de vervoerders. Michel: “Een touringcar kost grofweg circa 60.000 euro per jaar. Bij een bedrijf met tien bussen ontstaat er al snel een gat van een half miljoen euro”. Volgens de woordvoerder kunnen veel bedrijven dat niet dragen.

Bron: Treinreiziger.nl