NS sluit nieuwe overeenkomst voor sloopopdrachten

Een aantal dubbeldeksrijtuigen op een afgesloten terrein, in afwachting van de sloop. (Foto: Treinenweb)
Een aantal dubbeldeksrijtuigen op een afgesloten terrein, in afwachting van de sloop. (Foto: Treinenweb)

Het bedrijf Beelen Sloopwerken heeft met de NS een nieuwe raamovereenkomst gesloten voor de ontmanteling van een groot aantal treinen. In een aanbesteding bleek de NS wederom weer onder de indruk te zijn van de werkwijze van het bedrijf. Naast Beelen zijn er nog twee andere bedrijven geselecteerd voor toekomstige sloop-opdrachten.

Beelen is voor NS zeker geen nieuwkomer. Al eerder heeft het bedrijf voor de vervoerder al meer dan 500 'bakken' tot schroot mogen verwerken. Hierbij ging het om locomotieven, treinstellen en losse wagons die uiteindelijk ontmanteld werden op een speciaal ingerichte locatie in Amsterdam.

Uitgebreide inventarisatie

De treinen zullen pas ontmanteld en afgevoerd worden nadat er een uitgebreide inventarisatie heeft plaatsgevonden of de trein nog in zijn geheel verkoopbaar is. Al eerder zijn er bijvoorbeeld een aantal locomotieven uit de 1700- en 1800-serie nog verkocht aan het voormalige RailPromo (nu Train Charter Events) die er de DinnerTrain mee rijdt, en aan Strukton die enkele locomotieven ombouwt tot duurzame batterij-locomotief.

Indien een trein niet meer geschikt voor verkoop is, zullen de onderdelen in de trein op verantwoorde wijze worden 'geplukt' voor hergebruik in andere treinen. Hierbij worden zoveel mogelijk materialen gerecycled, zodat tussen de 96 en 98 procent van het materieel was verwerkt wordt uiteindelijk een nieuwe nuttige bestemming krijgt.

Bij de ontmanteling van de treinen wordt er zorgvuldig gekeken naar het gebruik van eventuele asbest en het gevaarlijke anti-roestmiddel Chroom-6 in de de verflaag.

Eerdere sloop-opdrachten

  • In 2010 werd de eerste fase gestart met de afvoer en sloop van 154 bakken Mat'64 stellen van het type plan-V, en vier bakken van een plan-T.
  • In 2011 kwamen 5 rijtuigen dubbeldekkers naar Beelen voor de sloop en 9 stuurstandrijtuigen van de vroegere Benelux-trein.
  • De tweede fase begon in 2014 waarbij er 136 bakken plan-V werden ontmanteld en een proeflok van de NS-1800 serie.
  • In 2015 werden er 36 delen van zowel plan-V als T tot schroot verwerkt, en vond de afvoer plaats van 17 stuks 1800-serie locomotieven.
  • In 2017 werd er weer een serie van 98 bakken plan-T en V afgevoerd, samen met enkele losse rijtuigen en bakken van andere treinen. Waaronder een oud restauratierijtuig en  diverse bakken van een prototype "Koploper"
  • In 2019 heeft heeft het slopersbedrijf 41 locomotieven uit de NS-1700 serie ontmanteld en 15 bakken van voormalige dieseltreinen plan-U "Rode Duivels".
  • In het begin dit jaar is Beelen Sloopwerken de circulaire ontmanteling gestart van nog eens 14 dubbeldeksrijtuigen van het type DDM en DD-AR.