ProRail start aanbesteding voor centraal ERTMS-systeem

Het markante 'stroopwafel'-gebouw van Gouda (Foto: Ralf Roletschek)
Het markante 'stroopwafel'-gebouw van Gouda (Foto: Ralf Roletschek)

Afgelopen dinsdag is ProRail een aanbesteding gestart voor de levering van een centraal systeem voor het digitale spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Het contract heeft een waarde van 300 tot 400 miljoen euro.

De aanbesteding betreft de realisatie van een zogenoemde Central Safety System (CSS), het hart van het ERTMS. Het ERTMS-systeem is de Europese standaard voor treinbeveiliging en wordt toegepast in zowel treinen als in de spoorinfrastructuur. Momenteel is dit bewakingssysteem al actief op de Betuweroute, en de HSL-lijnen en op de sporen tussen Utrecht-Amsterdam en de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.

De aanbesteding vormt een mijlpaal in de spoorsector waardoor er een grote stap kan worden gemaakt om het oude analoge ATB-EG uit te faseren en over te stappen op de digitale techniek. De spooorbeheerder is op zoek naar een leverancier voor de ontwikkeling, levering en instandhouding van het CSS.

Selectie

In deze eerste fase van de aanbesteding selecteert ProRail leveranciers die in staat zijn een CSS-systeem voor het spoorwegnetwerk te ontwikkelen en te onderhouden. Na de selectiefase is een inschrijvingsfase gepland. Die wordt naar verwachting in het laatste kwartaal van 2021 afgerond met een contract aan de gegunde leverancier. De realisatie van een CSS is van groot belang zodat andere ERTMS-gerelateerde projecten goed tot hun recht kunnen komen. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan het GSM-R communicatienetwerk, de aanschaf van assentellers of aanpassing van werkprocessen.

Uitrol ERTMS

Het ERTMS moet over tien jaar op de drukst bereden stukken spoor in Nederland zijn geïnstalleerd. In mei van 2019 heeft het kabinet 2,5 miljard euro beschikbaar gesteld voor de implementatie en het onderhoud van het moderne beveiligingssysteem op de eerste zeven baanvakken, bijvoorbeeld tussen Kijfhoek en de Belgische grens. Ook moeten er in totaal zo'n 1300 treinen van het systeem worden voorzien waarbij de NS eerder dit jaar al een aanbesteding is gestart om haar VIRM-vloot er van te voorzien. Tot 2030 wordt er 2,4 miljard euro geïnvesteerd in de drukste routes.