Siemens test hulpstukken om treindeuren te openen

De Sapsan-trein in Rusland (Foto: Sergey Korovkin 84)
De Sapsan-trein in Rusland (Foto: Sergey Korovkin 84)

De Russische Spoorwegen test momenteel 36 speciale door Siemens gebouwde hulpstukken voor deurkrukken. Hiermee is het mogelijk om deuren te openen met een elleboog of onderarm in plaats van met een hand, waardoor het risico op verspreiding van ziektekiemen van een virus, zoals het Corona-virus, wordt verminderd.

De treinbouwer heeft de prototypes geïnstalleerd in verschillende Desiro-treinen die door de Russische Spoorwegen in Moskou worden geëxploiteerd. De onderdelen worden geproduceerd met behulp van 3D-printtechniek en kunnen op aanvraag worden geleverd.

3D-print technologie

Siemens Mobility heeft onlangs twee speciale 3D-printers aangeschaft om te helpen bij het onderhoud van de Russische treinvloot, die ook verschillende Velaro hogesnelheidstreinen van het type Velaro bevat. De printers werden aanvankelijk gebruikt om de treinvloot te onderhouden met behulp van door 3D techniek geprinte onderdelen. Dit bespaart tijd en productiekosten en de behoefte aan reserveonderdelen.

"3D-printen geeft ons de flexibiliteit om in de dagelijkse praktijk zelf reserveonderdelen te produceren en te vervangen. We gebruiken deze technologie nu om op verzoek snel hulpstukken voor deurklinken te produceren, zodat we kunnen voldoen aan de groeiende behoefte van onze klanten aan speciale gezondheids- en beschermingsmaatregelen", zegt Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility.

Foto: Siemens