Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

Arriva sluit deel van coupés af tegen Corona-virus

Om het Corona-virus tegen te gaan sluit vervoerder Arriva een deel van haar treinen af. Het gaat om de coupés aan weerszijden van de treinstellen waar een stiltecoupé of een eerste klas is gevestigd. De afzetting is noodzakelijk omdat dit voor machinisten de enige doorgang is om de cabine te bereiken zodat reizigers op deze manier geen machinisten kunnen besmetten.

De maatregel zal de komende periode zo blijven, en daarom kunnen reizigers bij Arriva geen gebruik maken van de eerste klas coupé of de stiltezone. Vanwege het reisadvies rijden er momenteel al ook weinig reizigers met de trein. De vervoerders laten vanwege het coronavirus de treinen voornamelijk rijden voor mensen met een vitaal beroep. Mensen die niets in de trein te zoeken hebben, wordt aangeraden om thuis te blijven.

Maatregel

De maatregel is enkele weken ook al eerder in bussen aangebracht. Hier zijn in het gangpad achter de chauffeur al rood-witte linten aangebracht om reizigers en de chauffeur om afstand van elkaar te houden. "We doen dit nu ook in de treinen, om dezelfde reden", zegt een woordvoerder van Arriva tegenover RTV Noord. "De machinist moet door de coupés lopen om in zijn of haar cabine te komen, en kan zo geen reizigers meer treffen. Daardoor wordt de kans op besmetting met het coronavirus verminderd."

Ook speciale posters in de trein worden samen met de bestemmingsborden ingezet om alle 'spelregels' en het advies "Houd afstand" bij de reizigers te benadrukken.

Arriva benadrukt dat stewards nog wel actief zullen blijven met het controleren van de kaartjes. "Daarbij worden alle maatregelen in acht genomen", zegt de woordvoerder. "De controleurs houden 1,5 meter afstand en pakken geen vervoersbewijzen aan."

Het artikel gaat na de tweet verder

Dienstregeling

Arriva zet net als alle andere vervoerders sinds vorige week veel minder treinen in omdat het aantal reizigers wegens het coronavirus sterk is afgenomen. Daarom vertrekt er vanaf de meeste stations nog maar één keer per uur een trein in beide richtingen. De NS laat voornamelijk Sprinters rijden, en rijdt vanaf haar stations twee keer per uur in beide richtingen een trein via een speciale basisdienstregeling.

Archieffoto: Treinenweb
Een coupé van een Arriva-trein (Archieffoto: Treinenweb)