Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

Deze week proef met NS-Sprinter bij Qbuzz op Merwedelingelijn

Vervoerder Qbuzz die tussen Geldermalsen en Dordrecht rijdt, gaat in de nachtelijke uren van 15 januari een proef uitvoeren met een oudere SGM-Sprinter van NS op hun spoorlijn. Met de proef die in samenwerking met NS wordt gehouden wordt gekeken of de Sprinter als tijdelijke vervanging kan dienen voor de GTW-stellen die er momenteel rijden.

De afgelopen periode is de treindienst van Qbuzz herhaaldelijk negatief in het nieuws gekomen. Machinisten zouden geregeld perrons vol overvolle reizigers gepasseerd zijn, en het huidige GTW-materieel kent veel technische problemen.

Om de problemen op te vangen wil Qbuzz kijken of de deels uitgefaseerde SGM-Sprinter van de NS een vervanging kan zijn voor de treindienst. "Ze heten wel Sprinters, maar ze zijn langzamer dan onze treinen en de dienstregeling op de MerwedeLingelijn is al krap. Maar als het kan, kunnen we de problemen hopelijk snel oplossen.", vertelde Quinten Paschier (directeur van Qbuzz) vorig jaar december. De proef vindt in de nachtelijke uren van 15 januari plaats, en wordt gereden zonder passagiers.

Quinten heeft in december ook laten weten dat problemen aan achterstalling onderhoud al speelden toen Arriva nog op de spoorlijn reed tot eind 2018. Momenteel loopt er een rechtszaak tussen beide vervoerders waaruit duidelijk moet worden wie voor de kosten op zal moeten draaien.

Weinig reserve

De komende tijd zullen de huidige stellen ook opgeknapt moeten worden, volgens de eisen van de nieuwe concessie die eind 2018 in is gegaan. Zo moeten dit jaar alle stellen worden opgeknapt aan zowel de binnen- als de buitenkant, en moeten de treinstellen de nieuwe huisstijl van de R-NET krijgen, de formule waarmee de Qbuzz binnen de Drechtsteden-concessie hun diensten verleent.

Volgens Passchier zijn er maar twee treinen die op reserve staan, maar dat is niet voldoende. "Maar als er één weg is voor onderhoud, hoeft er dus maar iets te gebeuren of we hebben een probleem", schetst Passchier. De optie om nieuwe treinen te bestellen zou twee jaar duren, wat te lang duurt. Daarom richt Qbuzz zich met zijn hoop de NS, die momenteel geleidelijk afscheid neemt van dit Sprinter-materieel.

Foto: Veronica538 (Wikipedia)
De SGM-trein van de NS die binnenkort een testrit maakt op het spoor van Qbuzz tussen Dordrecht en Geldermalsen. Foto: Veronica538 (Wikipedia)