Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

Nog onduidelijkheid over pilot waterstoftrein

Er is nog onduidelijkheid over de aangekondige pilot met de waterstoftrein die in het eerste kwartaal van 2020 zal gaan rijden tussen Groningen en Leeuwarden. Dat heeft de ILT tegenover OV-Magazine laten weten. Momenteel zou er nog geen vergunningsaanvraag zijn ingediend.

Aan het begin van deze maand werd er bekend gemaakt dat treinbouwer Alstom in samenwerking met de provincie Groningen, spoorvervoerder Arriva, ProRail en het energiebedrijf Engie een proef gaat houden met een waterstoftrein. Tijdens de Klimaattop Noord hebben de partijen een samenwerkingscontract ondertekend om proeven te mogen doen met een Coradia iLint waterstoftrein.

Vergunning

Omdat de waterstoftrein een nieuwe trein voor Nederland is moet de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zich uitgebreid buigen over de vergunningsaanvraag. De aanvrager moet duidelijk maken welke maatregelen genomen worden om veiligheid te waarborgen, en een plan indienen. Zodra dit beoordeeld is, kan er een ontheffing worden verleend om met de trein te kunnen rijden. Het is onduidelijk hoelang de vergunningsaanvraag zal gaan duren. Hierdoor is het onduidelijk of de proef in het eerste kwartaal van 2020 kan plaatsvinden.

Proeven

Tijdens de pilot is het de bedoeling dat de rij-karakteristieken van de waterstoftrein in praktijk worden gebracht. Jan van der Meide, woordvoerder van de provincie Groningen, zegt het volgende tegenover OV-Magazine: "Hierdoor weten we of de trein de dienstregeling op het spoor in Noord-Nederland kan rijden. Ons spoor en de dienstregeling, en de daarvoor gevraagde snelheden en aantallen stops, verschillen bijvoorbeeld van de situatie in Duitsland. Verder willen we praktijkervaring opdoen met het tankproces en leren hoeveel waterstof er echt nodig is om de dienstregeling te kunnen rijden."

De ritten zullen 's nachts plaatsvinden tussen Groningen en Leeuwarden vanwege het risicoprofiel, stelt Van der Meide: "In de nachtgaten kan gewerkt worden met een zo laag mogelijk risicoprofiel en dan is er de meeste ruimte om eventuele onverwachte zaken goed op te vangen of een bepaalde test meerdere keren achter elkaar uit te voeren als dat nodig is." Hierdoor is er gedurende de proefperiode in de nacht een grote kans dat er zoveel mogelijk uit de testen kan worden gehaald.

Toekomst

Uit de proef moet gaan blijken of het haalbaar zou moeten zijn om in de toekomst op waterstof te kunnen rijden, en of dit mee kan worden genomen in nieuwe eisen voor de toekomstige concessie. Momenteel bevat de nieuwe concessie van Arriva die eind 2020 in gaat al de eisen voor minder emissie-uitstoot bij het nieuwe materieel. Dit materieel zal binnenkort worden geleverd, zuinigere motoren hebben, en de mogelijkheid hebben met op batterijenremenergie in op te slaan.

Voorheen waren er plannen om de de batterijen in te zetten als hybride taak, waarmee de trein deels op batterijen, en deels op fossiele brandstoffen rijdt. Helaas is recent gebleken dat deze accu-techniek die door bovenleiding gevoed zal worden, te duur is. Ook zou de toelating van het materieel te lang in beslag nemen. Wel heeft Arriva beloofd om jaarlijks 2% minder CO2 uit te willen stoten.

Foto: Treinenweb
De waterstof-trein 'iLint' op de InnoTrans-beurs van 2016 in Berlijn.
Foto: Treinenweb