Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

Lichtpunt in zicht tijdens strijd voor perrontrappen op Moreelsebrug

Er lijkt een lichtpuntje te komen in de strijd tegen de omstreden trappen die de Utrechtse Moreelsebrug moeten verbinden met de perrons. De brug ligt over de sporen en verbindt de Croeselaan met het Moreelsepark.

Al sinds de aanleg van de voetgangers en -fietsersbrug is er met verwondering gereageerd op het feit dat de brug geen aansluiting biedt op de perrons van Utrecht Centraal. Zowel de gemeenteraad, bestuur, reizigersorganisaties, Prorail, NS en reizigers hebben aangegeven een trap vanaf de brug naar de perrons te willen. Echter ligt Klépierre, de eigenaar van winkelcentrum Hoog Catherijne, dwars. Hij wil niet dat er trappen vanaf de brug naar de perrons komen omdat ze willen dat reizigers vanuit het centrum via Hoog Catharijne naar de perrons lopen. Ook zou dit met de gemeente Utrecht zijn afgesproken. Momenteel is de brug al wel geschikt voor plaatsing van de toekomstige trappen.

Ook stelde de Raad van State Klépierre eerder in het gelijk. Echter gold het besluit alleen zolang de veiligheid op het station niet in het geding zou zijn met de hoeveelheid aan mensen. Deze kritieke grens lijkt nu echter te worden bereikt waardoor Wethouder Everhardt de plannen weer opwarmt.

Eerder deze week liet ProRail weten dat zij met een noodplan komen om de extreme drukte op de perrons tegen te gaan. Zo is het op het perron van spoor 5 en 7 in de spits al behoorlijk druk dat de NS een 'crowd control' toepast om reizigers te spreiden. Met omroepberichten roepen ze reizigers op om zich niet in de looproutes op te houden. ProRail zal onderzoek doen naar de looproutes en veiligheid op het station, en neemt hierin ook de overweging mee om de trappen aan te brengen. Naar verwachting moet er in het eerste kwartaal van 2020 meer duidelijk worden.

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb
De Moreelsebrug op Utrecht Centraal. (Foto: Treinenweb.nl)