NS: Veel zakenreizigers zien internationaal reizen met de trein als werk

De NS heeft in samenwerking met onderzoeksbedrijf Metrixlab een onderzoek uitgevoerd onder 200 zakelijke treinreizigers waarbij gekeken is naar de zakelijke behoeften van de reizigers tijdens het maken van een rit in de trein.

Uit het onderzoek is gebleken dat de meeste reizigers op weg naar een internationale bestemming hun afspraak voorbereiden en hun e-mails controleren. Op de terugweg besteden reizigers eerder tijd aan ontspanning. De trein is voor 44% van de gevraagden het meest favoriete vervoersmiddel om in te werken, onder andere vanwege de toegang tot internet. Van de internationale zakelijke treinreizigers voelt één op de drie zich schuldig als hij of zij niet werkt onderweg.

Top 5 voor heen- en terugreis

Van alle ondervraagden ziet 71% een internationale zakenreis als werktijd en 25% als vrije tijd. Tijdens de heenreis is werk de meest favoriete tijdsbesteding. De top 5 tijdsbesteding op de heenreis bestaat uit:

  1. Zakelijk mailen
  2. Werkafspraak voorbereiden
  3. Lezen
  4. Naar buiten kijken
  5. Muziek luisteren

Uit het onderzoek blijkt dat de populairste tijdsbestedingen op de terugweg meer op ontspanning gericht zijn, in dit geval is de top 5 anders samengesteld, waarbij lezen op een gelijke plaats uitkomt. Het afronden van de werkafspraak geeft tijdens de terugreis minder prioriteit bij de meeste ondervraagden.

  1. Naar buiten kijken
  2. Slapen
  3. Lezen
  4. Afronden werkafspraak
  5. Muziek luisteren

Mindfullness

Blijkbaar is er op de terugreis meer behoefte aan het hoofd leegmaken en loslaten. 44 procent van de zakelijke internationale reizigers vinden de trein het meest geschikte vervoersmiddel om in te werken in vergelijking met het vliegtuig, de auto of de bus. Dit vanwege de beschikbaarheid van wifi en 4G, uitstapbestemmingen in het centrum van de stad, de mogelijkheid om (in stilte) te kunnen werken en geen hinder van lange wachttijden. Bijna driekwart van de reizigers geeft aan de reistijd nuttig (73%) en aangenaam (71%) te kunnen besteden in de trein.

Heike Luiten, directeur NS International: “We herkennen dit beeld uit eerder onderzoek. We hebben in 2018 de maatschappelijke impact berekend voor een enkele reis van Amsterdam naar Parijs voor de trein, bus, vliegtuig en auto. Hoewel iedereen persoonlijke voorkeuren heeft, baseren reizigers de keuze voor vervoer grotendeels op de totale ritprijs, de reistijd en het comfort van de reis. Hieruit bleek dat de trein in vergelijking tot de andere vervoersmiddelen de beste maatschappelijke waarde heeft, met name door de positieve reistijdwaardering."

Ook de reistijd in de trein zou volgens het onderzoek nuttig worden gebruikt. "De reistijd wordt gezien als comfortabel en nuttig. In het vliegtuig kan bijvoorbeeld maar een deel van de reistijd nuttig besteed worden en is de score op comfort lager.” vervolgt Luiten.

Meer en snellere internationale verbindingen

De NS streeft ernaar om Nederland op een snelle manier per trein te verbinden met de voornaamste steden in een straal van 700 kilometer. Om dit verder uit te breiden zal er van de zomer een derde Eurostar bijkomen waarmee reizigers een snelle verbinding hebben met het Verenigd Koninkrijk. Sinds 31 maart 2019 kunnen treinreizigers vanuit Nederland rechtstreeks reizen naar Disneyland Paris. Ook de ICE naar Frankfurt blijft populair bij de zakelijke reizigers.

Foto: NS
Foto: NS