Arriva in gesprek met provincie en ProRail over aanpak Maaslijn

De dienstregeling op de Maaslijn moet de komende jaren drastisch worden verbeterd om betrouwbaar te blijven. De spoorlijn staat bekend om overvolle treinen en veel vertraging en uitval van treinen. Arriva, de provincie en ProRail zitten om de tafel om een pakket aan maatregelen te nemen.

Een van de maatregelen die bekeken wordt is minder treinen laten stoppen op de stations waar minder reizigers opstappen, en meer treinen laten stoppen op drukke stations. Op deze manier zou het aantal reizigers beter verdeeld worden.

Momenteel worden alle mogelijkheden bestudeerd en beoordeeld of dit voordelig of nadelig kan uitpakken voor de reizigers. Hierbij wordt er ook gekeken naar de kosten en de concrete planning. Ook wordt er gekeken of er overdag extra mensen kunnen worden ingezet, zodat er bij storingen sneller geschakeld kan worden. In de zomer moet er meer duidelijk zijn over de aanpak van de spoorlijn.

Treinbeveiliging

De betrouwbaarheid van de infrastructuur, waaronder de seinen en wissels, hoopt ProRail op 6 mei al te verbeteren door de vernieuwde treinbeveiliging in werking te stellen. Dit zou volgens hun de storingen fors meoten terugdringen en het onderhoud eraan moeten versnellen.In de afgelopen twee jaar zijn alle seinen, technische ruimtes en kasten vernieuwd door spoorbeheerder ProRail. Onder de grond zijn er ook honderden kilometers aan nieuwe kabels en leidingen aangelegd. "We verwachten dat deze maatregelen de komende jaren bijdragen aan een duurzame en betrouwbare infrastructuur", aldus regiodirecteur Wendy de Wild van ProRail.

Elektrificatie

De Maaslijn zal uiteindelijk een elektrificatie krijgen. Deze moeten ervoor zorgen dat er modernere, en snellere treinen zullen gaan rijden. Dit zijn dezelfde treinen die Arriva ook in Limburg heeft rijden. De driedelige treinen zullen extra deuren krijgen aan beide kanten voor een vlottere doorstroming. Uiteindelijk komen hiervan 13 treinstellen te rijden die de dieseltreinen zullen vervangen. De elektrificatie moet tussen december 2023 en december 2024 klaar zijn.

Eerder deze week werd bekend dat er extra geld wordt uitgetrokken voor een spoorverdubbeling tussen Roermond, Venlo en Nijmegen.

Foto: Stefan Geertsen
De Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond waar Arriva rijdt met dieseltreinen
Foto: Stefan Geertsen (Flickr; Creative Commons)