NS bussen gaan straks op brandstof uit afval rijden

Bussen die de NS inzet als tijdelijk treinvervangend zullen vanaf 1 januari 2019 gaan rijden op brandstof uit afval. Vandaag sluit NS met twee busbedrijven nieuwe contracten af voor de inzet van bussen. Sinds januari 2017 rijden alle NS treinen in Nederland al op 100% windstroom.

In 2017 zette NS ruim 22.000 bussen in bij werkzaamheden en bijna 9.000 bussen bij storingen. Jan de Wit Group en Transvision gaan de busritten voor NS verzorgen. Het nieuwe contract levert méér voordelen op: door het ontwikkelen van betere reisinformatie weten reizigers straks nauwkeuriger wat de vertrek- en aankomsttijd is van hun bus bij werkzaamheden. Vanaf de start van het contract gaan de busbedrijven hieraan werken. Ook komt er beter inzicht in de drukte bij de bussen, zodat deze optimaal kunnen worden ingezet.

Uitstootvrij

De bussen rijden vanaf januari 2019 op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) gemaakt van afgewerkt frituurvet en industriële vetten. Deze brandstof wordt beschouwd als klimaatneutraal, en zorgt niet voor een CO2-uitstoot. Ook legt de productie ervan geen beslag op natuurlijke bronnen of voedselproductie. De NS ziet dit gebruik van HVO-brandstof als een belangrijke eerste stap naar volledig uitstootvrij busvervoer. De busvervoerders en NS investeren tijdens het achtjarige contract samen in vervolgstappen op weg naar volledig uitstootvrij busvervoer, door pilots met bijvoorbeeld elektrische- of waterstofbussen. Transvision gaat in de loop van het contract al met een aantal elektrische bussen rijden.

Stimulans voor hele sector

NS is een grote klant voor de touringcarmarkt. Door de aanbesteding wordt de sector gestimuleerd om ook aan duurzaamheid bij te dragen. Jan de Wit en Transvision gaan de busbedrijven die als onderaannemer voor hen werken helpen om ook op HVO-brandstof te rijden, waardoor het nieuwe contract doorwerkt naar méér partijen.

Walter de Wit, directeur Jan de Wit Group: “NS is de eerste opdrachtgever die een volledige klimaatneutrale busreis vraagt. We hebben daarop besloten bij de start van dit nieuwe contract, als eerste bedrijf in Nederland, al onze bussen met eigen tankinstallaties van HVO te voorzien en hiermee als Jan de Wit Group al onze opdrachtgevers 100% klimaatneutraal busvervoer te bieden”.

René van der Veer, directeur Transvision: “We zijn trots dat we samen met NS deze duurzame stappen zetten. We hebben direct contact gezocht met een Nederlandse bussenfabrikant om op termijn volledig elektrische touringcars in te kunnen zetten.”

Foto: Lijn 54 (Wikipedia)
Een touringcar van Eventliner staat tijdens treinvervangend vervoer naar Den Haag in Rotterdam.
Foto: Lijn 54 (Wikipedia)