ProRail start aanbesteding uitbreiding spoor Den Haag - Rotterdam

Vanaf 2025 is het dankzij de aanleg van nieuwe sporen tussen Den Haag en Rotterdam mogelijk om 28 treinen per uur te laten rijden. De aanbesteding voor dit enorme vernieuwingsproject is inmiddels begonnen.

De spoortunnel in Delft is al aangelegd. Nu moeten de extra sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid nog volgen samen met de aanpassingen aan spoor en beveiliging tussen Delft-Zuid en Rotterdam.

Ministerie

ProRail voert het Programma Hoogfrequent Spoor Rijswijk -Rotterdam uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, met als doel meer reizigerstreinen op drukke trajecten en voldoende ruimte voor het groeiende goederenvervoer. We passen daarom op verschillende plekken in het land het spoor aan. Ook tussen Rijswijk en Rotterdam. Nu rijden hier 22 treinen per uur, straks zijn dat er 28: 8 Intercity's en zes Sprinters in elke richting.

Aannemer eind 2018 bekend

De aanbesteding voor de aannemer is inmiddels begonnen en aan het eind van dit jaar is bekend welke aannemer het grootste contract van het project gaat uitvoeren. In de loop van 2018 en 2019 volgen nog vier contracten. In 2019 zal worden begonnen met de voorbereidende werkzaamheden, zoals allerlei onderzoeken en het verleggen van kabels en leidingen. De uitvoering zelf staat gepland voor 2020. Eind 2024 is het werk klaar., waarmee het spoor meteen geschiktis voor 'Spoorboekloos rijden'.

Foto: Bas Meijer (Wikipedia)
Foto: Bas Meijer (Wikipedia)

Bron: ProRail